hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg Hej!
Jag undrar om någon har en bra länk till en sida där det finns beskrivet hur olika versioner av webbläsare stöder CSS?
En sak som jag har märkt är t.ex. att om man anger storlek för texten i CSS så blir även h1, h2 osv i den storleken i Netscape. Lösningen till det är ju att även definiera h1, h2 osv i css. Det finns säkert någon duktig människa som redan har klurat ut det här och låter oss andra ta del av det, så jag skulle bli jätteglad om någon hade en sådan länk.
Sedan undrar jag också om det finns någon lista över vilka versioner av webbläsare som stöder CSS och i vilken omfattning. I statistiken för min sida kan jag t.ex. se att någon besöker min sida med IE3 och undrar naturligtvis hur sidan ser ut för dem eftersom jag använder CSS för att ange typsnitt osv.
------------------
Agneta
jonneMedlem sedan jan. 20011 154 inlägg Finns en stor, lång, invecklad, detaljerad lista här.
Sen har du w3c här. (w3c -> standardiseringsorganet bakom css)
[r]
Ett par nivåer högre upp på den första länken hittar man även detta.
[/r]
------------------
Ordning är till för idioter.
Genier behärskar även kaos.
[Redigerat av jonne den 29 mar 2001]
Jag skulle rekommendera dig att ladda ner TopStyle Lite. Där ser man vad olika webbläsare stöder. Kanonbra!
http://www.bradsoft.com/topstyle/
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg Tack för alla bra länkar!
Jag använder redan TopStyle Lite, och hittade nu hur man gör för att se vad webbläsarna stöder. Håller med Erik, det var kanonbra!
När jag har kollat igenom länkarna jag fick verkar det som att jag måste förstå det här med parent-child relationen bättre för att få CSS att fungera som jag vill. IE har ju en förmåga att göra "rätt" fast man har skrivit fel och då blir man ju lite bortskämd!
Om jag t.ex. skriver
body {font-size: 14px}
så tolkar jag det (numera) som att allt på sidan, även h1, ska bli 14px eftersom h1 borde ärva egenskapen från body, eller? Det är min tolkning efter en snabb bläddring på sidorna. Att IE inte gör så kanske beror på att de inte följer standarden, eller?
Om jag har förstått det hela rätt är min utmaning att lära mig hur jag sätter taggarna rätt i css-filen. Det är nog bättre att inte använda så vida taggar som body, utan kanske p eller td istället.
Tack igen för all hjälp!
------------------
Agneta