<META NAME="robots" CONTENT="noindex">
------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho
6 svar · 330 visningar · startad av hypatia
Hej!
Jag har gjort en sida med frames och har funderat över hur jag ska lösa problemet med sökmotorer och meta-taggar.
Jag vill att sökmotorerna endast ska ge träff på index-sidan och har bl.a. genom att läsa gamla inlägg här förstått att jag ska skriva:
<meta name="robots" content="index, nofollow">
<meta name="keywords" content="sökord...">
<meta name="description" content="beskrivning av sidan...">
och lägga det inom head-taggarna på index-sidan.
Men... nu till min fråga. Hur ska jag göra för att sökmotorerna aldrig ska ge träff på undersidorna? Måste man lägga till ovanstående meta-taggar på varje undersida eller...? Jag tänker t.ex. på det jag har läst om i tidigare inlägg att sökmotorerna söker på titel och innehåll i <body> även om meta-taggar saknas.
/Agneta
------------------
Agneta
<META NAME="robots" CONTENT="noindex">
------------------
Jag förstår inte riktigt... (det kanske är åldern?!)
Snälla, har någon lust att förklara?
Måste jag lägga till <META NAME="robots" CONTENT="noindex"> på undersidorna för att sökmotorerna inte ska ge träff där, eller räcker det om man inte anger några metataggar alls?
------------------
Agneta
Du kan ju ta en titt här: http://www.jojoxx.net/html/meta.html#robots
<meta name="robots" content="noindex"> läggs in på de sidorna du inte vill ska registreras. :)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Eller gör en robots.txt...
------------------
Tack snälla! :D
Nu har allt klarnat, och länken var mycket bra.
Jag hade fått för mig att index och noindex hade något med indexsidan att göra, så det var därför det körde ihop sig för mig. Jag ska läsa mer om robots.txt också, det verkar vara ett bra alternativ!
------------------
Agneta