ReloadMasterMedlem sedan aug. 2001249 inlägg
Hejsan,
Kan ju börja med att jag ber om usrsäkt om denna tråd hamnat fel men jag har tvekat nu i 20minuter och kände att jag behövde få iväg den.
Det är så att jag skaffade mig en hemsida för några veckor sedan.
Nu har jag dock fått vissa problem på nacken när jag testar den med mozilla.
Menybilderna lägger sig inte på rad som dom borde utan dom hamnar under varandra.
Den andra är att det blir massa svarta streck överallt. Varför?
Sidan finns på: http://www.krulltigern.nu/ud/
Dock lider jag av en just nu väldigt begränsad bandbredd
Tack på förhand, Micke
muskotMedlem sedan jan. 20027 705 inlägg
Föreslår att du validerar din kod, finns ett utmärkt onlineverktyg för detta här:
http://validator.w3.org/
frankofMedlem sedan jan. 20014 275 inlägg
Kolla över din severkod, den genererar flera htmlsidor inutivarandra (med docktype, head och body för varje)
diskorenMedlem sedan apr. 2002114 inlägg
Det ska inte vara javascript då?
<a href="javascript:ny_sida('...');">
Och så:
<SCRIPT LANGUAGE="javascript" type="text/javascript">
Så här ska rad 127 se ut (ändringen är fetmarkerad, bortse från särskrivningen av javascript) för att bli korrekt validerad:
[<a href="javascript:ny_sida('news/news.asp?read=comments[b]&[/b][b]a[/b][b]m[/b][b]p[/b][b];[/b]ID=25', 350, 250);"><span class="font"><b>Comment</b></span></a>]
Line 136, column 62: cannot generate system identifier for general entity "ID"
...ny_sida('news/news.asp?read=comments&ID&25', 350, 250);"><span class="fon
^
Line 136, column 62: general entity "ID" not defined and no default entity (explain...).
...ny_sida('news/news.asp?read=comments&ID&25', 350, 250);"><span class="fon
^
Line 136, column 64: reference to entity "ID" for which no system identifier could be generated
..._sida('news/news.asp?read=comments&ID&25', 350, 250);"><span class="font"
^
Line 136, column 61: entity was defined here
...:ny_sida('news/news.asp?read=comments&ID&25', 350, 250);"><span class="fo
Vad behövs ändras där? :/
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.krulltigern.nu%2Fud%2Fdefault.asp
Hittar ni någon annan som ni kan lösa så är jag hemskt tacksam för all hjälp jag kan få. Speciellt den med BODY
muskot skrev:
Så här ska rad 127 se ut (ändringen är fetmarkerad, bortse från särskrivningen av javascript) för att bli korrekt validerad:
[<a href="javascript:ny_sida('news/news.asp?read=comments[b]&[/b][b]a[/b][b]m[/b][b]p[/b][b];[/b]ID=25', 350, 250);"><span class="font"><b>Comment</b></span></a>]
Ok, det verkar fungera men jag måste ändå fråga varför det ska vara & och inte = ? :/
Det är inte likhetstecknet, utan och-tecknet som ska ändras till &. Vissa tecken är specialtecken som måste skrivas på ett speciellt sätt för att tolkas korrekt av alla webbläsare. Ex:
& = &
Space =
< = <
Å = Å
Fixade problemet med länken &
skulle vara istället för & och inte = som jag förstod det :)
Fortfarande samma 3 fel på alla undersidor nu dock.
Men bättre än dom 140 från början :D
Någon som vet hur jag kan fixa dom 3 sista ? :(
EDIT: Koden finns ju där, någon som vet hur jag fixar menyn i mozilla och dom svarta strecken. :(
Så nu är sidan w3c validerad. (Utom admin sidan)
Men jag undrar fortfarande varför det är massa svarta streck och varför menyn blir som den blir :/
Någon som kan hjälpa mig med dessa två och jag kommer dyrka er, iaf så länge hemsidan finns.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg
De svarta strecken är helt enkelt tabellens border som "lyser igenom" av olika orsaker du anger t.ex.
border-style:none; border-width:medium
på flera tabellceller och när du inte anger vad border-color skall vara blir den svart, även om Mozilla och IE verkar hantera denna kombination lite olika av en eller anna anledning som man säkert kan grotta reda på om man orkar ;)
Snabbfix:
- Ersätt alla border="1" i koden mot border="0"
- Lägg in en extra stilmall:
<style type="text/css">
<!--
table {border-color: #ffffff}
-->
</style>
i <head>-delen av dokumentet (eller i din style.css)
Detta löser "svartalinjestrulet"
Sedan lägger du till attributet nowrap på tabellcellen med menyn
<td width="64%" style="border-style: none; border-width: medium" [b]nowrap[/b]>
på den tabellcell som innehåller menyn så hamnar iaf bilderna i menyn på en och samma rad även i Mozilla.
Därefter återstår en del småskillnader som jag antar att du kan få bort genom att klura om lite på hur du egentligen lägger ut din hyfsat komplicerade tabell (och t.ex. räkna om lite på en del mått i tabellen),
men det är en helt annan historia ;)
Tackar!
Helt otroligt vad bra hjälp man kan få nu för
tiden av alla duktiga människor. Känner att jag lärt mig massvis idag.
Dessutom inga onödiga inlägg heller utan alla har hjälpt mig mycket.
Så nu har jag bara sista grejerna kvar på arkiv sidan innan allt är 100% w3c validerat som användarna ser :)