Re: Cellpadding / Cellspacing eller CSS?
Bäckman skrev:
Det jag undrar är i stort sett om attributet "cellpadding" (HTML) är detsamma som "padding" (CSS)
Jupp
Men man kan bara kan ställa in ett gemensamt värde för alla celler i hela tabellen med cellpadding, medan man med padding:
I CSS kan man ställa in olika värden för varje cell i tabellen induellt (via id="...", class="..." eller style="...") eller gemensamt, t.ex.
td {padding:3px}
Dessutom kan man i CSS välja olika värden på paddingen uppe, nere, vänster och höger i cellerna (också det per cell om man vill)
hur korrekt det är att använda [ cellpadding ] med XHTML 1.1-standarden.
100% helt korrekt utan inskränkningar - cellpadding och cellspacing finns med även i xhtml 1.1 ;)
källa: Tabeller i xhtml 1.1 definieras genom att "Tables module" i xhtml modularization inkluderas i DTD:n. Denna finns på http://www.w3.org/TR/xhtml-modularization/abstract_modules.html#s_tablemodule
Då har jag alltid haft problemet att det blir 2 pixlars ram mellan tabellerna om man applicerar attributet på enskilda celler
CSS-stilen border-spacing skall kunna användas för att ställa in detta - men problemet är att detta inte stöds av t.ex. MSIE6 :(
Om du vill ha bort mellanrummet helt kan du köra med
border-collapse:collapse
på tabellen (se exempel och referenser i t.ex. http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=12&threadid=64967 )
Frågan är om det är så rekommenderat att använda de här två, kanske något föråldrade, HTML-attributen?
Hmm... Med risk att detta blir ett flamebait ;)
Jag tycker inte det är fel att använda det som är med i specen (vi pratar ju om xhtml 1.1-specen här och inte xhtml 1.0 Transitional).
Motivering: Jag tycker helt enkelt inte att man kan jämföra t.ex. användningen av cellspacing med användningen av t.ex. <font> eller andra borttagna attrribut eller taggar i samma sammanhang ;)
Som vanligt är det för- och nackdelar med bägge sätten.
cellpadding och cellspacing är mer förutsägbara pga MSIE:s bristande stöd för alternativet, nackdelen är att man då inte har möjlighet att flytta ut *allt* utseende i en separat stilmall.
CSS-sättet är sämre infört idag i t.ex. MSIE iom bristen på border-spacing - men mer flexibelt i övrigt...
Sedan kan man ju kombinera också.
CSS-värden skriver ju över t.ex. cellpadding-värden för en cell om bägge är angivna ;)
Detta var mina högst personliga 10 öre - hoppas det klarnade lite :birp