DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Har lite problem med en CSS. Jag vill ha 100% höjd och bredd i webbläsarfönstret på en tabell och har följande i min CSS:
BODY {
height: 100%;
width: 100%;
margin-top: 0px;
margin-left: 0px;
margin-right; 0px;
margin-bottom; 0px; }
.table {
margin-bottom: 0px;
margin-right: 0px;
vertical-align: top;
width: 100%; }
Får det dock inte att fungera. Både i Firebird 0.7 och IE6 så blir det marginaler på högersida och i botten av sidan.
Någon?
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg Hjälper det om du lägger till HTML i BODY-selektorn?
HTML, BODY {
margin-right; 0px;
margin-bottom; 0px; }
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Ja, det fungerar nästan fullt ut i Firebird så när som på en ynka rad på 1px i botten av sidan. I högermarginalen fungerar det klockrent. Däremot går IE bet helt och hållet.
Du behöver inte skriva enhet om något är noll; noll är noll vilken enhet man än använder. Det är även onödigt att skriva alla sorters margin, eftersom allt är noll kan du kort och gott skriva "margin: 0;", annars kan man skriva enligt margin: top, right, bottom, left;, t ex margin: 25px, 15px, 0, 10px;. Angående ditt problem så tror jag att det ska gå att funka om du sätter padding: 0;.
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg
Cheguelin skrev:
Angående ditt problem så tror jag att det ska gå att funka om du sätter padding: 0;.
Varken IE eller Mozilla har någon standard-padding på <html> eller <body>, men däremot har Opera det. Så om man vill att sidan ska visas rätt i Opera gör man klokt i att även sätta padding till 0.
När jag skriver följande har jag inga problem:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html>
<head>
<title>xxx</title>
<style type="text/css">
html, body { margin: 0; padding: 0; height: 100%; }
.tabell { height: 100%; width: 100%; background: #ccc; }
</style>
</head>
<body>
<table class="tabell">
<tr>
<td>Grå bakgrund för att synas</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Ah, just ja. Det är Opera som störar med padding, my bad.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Jag själv skrev:
Ja, det fungerar nästan fullt ut i Firebird så när som på en ynka rad på 1px i botten av sidan.
Glöm att jag skrev det där. Det var XP som lurade mig. Jag misstänkte vart felet kunde ligga och mycket riktigt - ändrade jag till utseendet Windows Klassiskt så försvann den raden. :OO
Nu fungerar det klockrent i både Firebird och IE, plus att jag optimerat CSS:en en aning. Tack båda två! :)
Så här ser CSS:en ut när det fungerar:
HTML, BODY {
margin: 0px;
padding: 0px;
}
.table {
margin: 0px;
padding: 0px;