Jag har en länk med ett onClick-event. När man klickar på länken så ska det som står in onClick inträffa med jag vill däremot inte att det som står i href ska inträffa. onClick kallar på ett script som visar den länkade sidan i ett nytt fönster utan namnlist, en sk splash window. Jag hittade detta på webfx.eae.net (kolla in deras script, ganska häftiga faktiskt). Problemet är bara att när man klickar på länken så öppnas inte bara splash fönstret utan även ett fönster med namnlist med samma sida som i splash fönstret. Detta beror naturligtvis på att det finns ett href-attribut i a-taggen. Jag kan inte ta bort det för då blir det ingen länk som man kan klicka på längre. Jag har försökt att lämna href-taggen tom men då öppnas iallafall ett extra fönster fasst utan innehåll. Jag har testat att ta bort href och döpt om onClick till href så att koden för splash fönstret istället kallas som href istället för onclick, hoppas någon förstår vad jag svamlar om. Men då fungerar det inte alls. Jag har testat att skriva nohref men det blir ju exakt samma resultat som att ta bort href. Jag har även testat att skriva javascript:// och * i href med inget fungerar. Jag vill inte att detta extra fönster ska dyka upp. Jag vill på något sätt avaktivera href utan för den skull ta bort länkfunktionen för länken. I exemplet på webFX så hade de gjort en knapp eller <button> för detta och det fungerade som sagt som det är tänkt att det ska göra. Men om man vill ha en länk istället för en knapp så blir det tydligen inte lika lätt längre. Går det att kalla scriptet med en länk överhuvudtaget? Så här ser det ut nu.
<a href="" onclick='launchSplashWin("uri", "sida.htm", 400, 260, null, null, null)'>länk</a>
Som man kan se så finns ju sidan redan länkad i onClick-attributet så egentligen så behövs ju inte href eftersom sidan då öppnas dubbelt. Hur kan jag fixa detta?