Re: XHTML strict
Alpha II skrev:
1. Varför får jag fel pga PHPs sessionids?
Du måste använda & i länkarna, se http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=754590#post754590
2. Vad kan jag göra istället för att använda "target"?
Du får använda Javascript, se t.ex. http://xhtml.nu/noterat/yank_om_target_i_1_0_strict.html (finns trådar om det på wF också om man letar lite ;) )
3. Align attributet stöds inte heller. Finns det någon annan lösning? Den här koden fungerar men centrerar samtidigt allt innehåll i tabellen
Det är en bugg i MSIE som ställer till det.
Kör t.ex. med CSS:en
<style type="text/css">
<!--
p {text-align:center}
p td {text-align:left}
-->
</style>
Du får förresten inte ha en block-tagg (som table) inuti ett <p>, bara "text" och taggar som är "inline" i text ;)
4. Sen så får jag även fel om jag placerar en tabell inom en p tagg. Och fel om jag placerar en img tagg utanför en paragraf.... :l
Det stämmer det.
I HTML4 Strict (och därför också i xhtml1.0 Strict) måste man lägga bilder i ett block (t.ex. en <div> eller ett <p>). Det får f.ö. inte förekomma annnat än "Block" i body i "Strict" HTML4 och xhtml1.0
Detta får du lära dig att leva med.
Kör du med <div> istället för <p> så får du ha tabeller och andra block med i innehåller. <p>== "Ett block med text" i "Strict" ;)
5. Går attributen "cellspacing="0" cellpadding="0" border="0"" i tabel taggen att skriva som css?
Just den kombinationen kan du köra som
]<style type="text/css">
<!--
table {border-collapse:collapse; padding:0; border:none}
td {padding:0;border:none}
-->
</style>
Ska jag ge upp idén om att använda strict och gå över till transitional?
Nej det tycker jag inte, det tar bara ett tag att vänja sig ;)
Kan du "strict" kan du dessutom enkelt "falla tilbaka" till Transitional utan att du behöver glömma de nya trix du lärt dig på den resan ;)
Men det är ändå mest en smaksak (om inte dina uppdragsgivare kräver någondera "smakerna" förståss ;) )
/red: Pace och LeonL - Ni skrev lite snabbare än jag - såg ej era inlägg förrän efteråt... Menade inte att vara Messerschmitt... *sorry* :birp