webForumDet fria alternativet

Mozilla + html = knas!

21 svar · 525 visningar · startad av M.Cheraghi

M.CheraghiMedlem sedan juli 20015 107 inlägg

Hello! jag håller på o koda lite, och i mina tabeller har jag en border på 0,5 pixlar SAMT att jag har border-Color, men mozilla / netscape gillar juhe inte bordercolor! hur ska man göra =/ bli helt vansinnig sidan ser helt skev ut i mozilla / nescape när bordercolor inte fungerar!

vad ska man göra? göra om hela hemsidan så netscape användare också kan ha nytta av den? eller bajsa snett på dem? =)

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Fungerar det inte med CSS då?

Cannabis_TomtenMedlem sedan juli 20015 107 inlägg

Dryden skrev:

Fungerar det inte med CSS då?

jag har det i CSS =/

table {
	border: 0.5px solid;
	padding: 0px;
	margin: 0px;
	border-color: #CCCCCC;
}
LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Nej, det funkar inte i Netscape. De som använder Netscape får klara sig med en svart linje. ;)

Testa med

table {
	border: 0.5px solid #CCCCCC;
}

... men jag är ganska säker på att linjen inte kommer att synas alls då.

LeonL skrev:

Nej, det funkar inte i Netscape. De som använder Netscape får klara sig med en svart linje. ;)

Testa med

table {
	border: 0.5px solid #CCCCCC;
}

... men jag är ganska säker på att linjen inte kommer att synas alls då.

nepp u are correct! den visas inte alls då =)

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Hmm. Kanske jag som inte tänker men.
FINNS halva pixlar?

LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg

cyprys skrev:

FINNS halva pixlar?

Nej, de ersätts med en hela pixlar. ;)

cyprys skrev:

FINNS halva pixlar?

funkar siitpra i IE =) testa! man får en jätte tunn snygg border som inte är stor o klumpig =)

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Skulle varit kul att se hur en halv px ser ut :e

frankof skrev:

Skulle varit kul att se hur en halv px ser ut :e

så ser mina border på table ut när jag har 0.5.. och när ag har 1 så blir dem fetare! =)

ddd.jpg
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

0.5 px breda kanter inställda med din CSS på en enkel tabell funkar inte för mig när jag testar i MSIE6 på XP iallafall...

Har du en länk till koden du mekar med ?

Jag har inget bra svar på varför, annat än att IE gör fel :e
En halv px är inte möjligt :e

jarvklo skrev:

Hmm...

0.5 px breda kanter inställda med din CSS på en enkel tabell funkar inte för mig när jag testar i MSIE6 på XP iallafall...

Har du en länk till koden du mekar med ?

<table width="750" border="1" cellpadding="0" cellspacing="2" bordercolor="#CCCCCC">

när jag tar bort 0.5 i Css så blir bordern tjockare i vanliga koden också men när jag kör 0.5 i css och 1 i koden fungerar det typ =)

EDI: hmm nu har jag inte en aning om vad jag snackar om.. hmm men bordern är ytterst tunn iaf

http://194.237.241.56/MC

kan tillägga att logon 'är inte min.. och den skall inte finnas där i framtiden bara temorärt så den fyller ut den cellen =) så ingen behöver påpeka det =)

Hmm...

Det som verkar hända är att "0.5px"bredden avrundas till noll (och alltså inte syns varken i Moz eller MSIE ;) Sedan visas bordern på td-taggarna (som dessa får pga "border="1" på table) samtidigt som Mozilla gör en 3D-effekt på dessa!

prova med

table {
	border: none;
}
td {border:1px solid #cccccc}

Cannabis_Tomten skrev:

EDI: hmm nu har jag inte en aning om vad jag snackar om.. hmm men bordern är ytterst tunn iaf

det är den i moz 131 också.

cannabis.gif

jarvklo skrev:

Hmm...

Det som verkar hända är att "0.5px"bredden avrundas till noll (och alltså inte syns varken i Moz eller MSIE ;) Sedan visas bordern på td-taggarna (som dessa får pga "border="1" på table) samtidigt som Mozilla gör en 3D-effekt på dessa!

prova med

table {
	border: none;
}

njaee d blev lite knas!

kolla på sidan i först IE, sen i Mozilla... så som den ser ut i IE vill jag att den skall se ut i Mozilla också =/

frankof skrev:

Cannabis_Tomten skrev:

det är den i moz 131 också.

mjoo men den ser konstig ut :S ere pga av att bordern är svart i uppe och vänster kant och grå i nere och höger kant..
medans jag vill att den skall vara #CCCCCC rakt igenom inte blandning =/

Cannabis_Tomten skrev:

bordern är svart i uppe och vänster kant och grå i nere och höger kant..

Jupp. Sidan din är ju är nere nu, så det går inte att se hur koden ser ut - men det beror gissningsvis på har du inte satt någon border alls på dina <td> utan får en default-border på en pixel på cellerna (som är "3D" i NN/Moz på så sätt att den är svart uppe och till vänster och inte #cccccc...) tack vare att du har <table ... border="1" ...>
Testa att laborera med

igen - det borde lösa dina problem - om inte så lägg gärna upp koden på nätet igen så grottar vi vidare ;)

Alla problem av den här sorten blir *betydligt* lättare att lösa om man får se relevanta delar av koden och sedan kan dra egna slutsatser av hur en sida påverkas av koden (inklusive CSS) - det är därför vi trycker på detta i bl.a. riktlinjerna för forumet (punkt 4 "visa din kod") :bire

jarvklo skrev:

Cannabis_Tomten skrev:

bordern är svart i uppe och vänster kant och grå i nere och höger kant..

Jupp. Sidan din är ju är nere nu, så det går inte att se hur koden ser ut - men det beror gissningsvis på har du inte satt någon border alls på dina <td> utan får en default-border på en pixel på cellerna (som är "3D" i NN/Moz på så sätt att den är svart uppe och till vänster och inte #cccccc...) tack vare att du har <table ... border="1" ...>
Testa att laborera med

igen - det borde lösa dina problem - om inte så lägg gärna upp koden på nätet igen så grottar vi vidare ;)

Alla problem av den här sorten blir *betydligt* lättare att lösa om man får se relevanta delar av koden och sedan kan dra egna slutsatser av hur en sida påverkas av koden (inklusive CSS) - det är därför vi trycker på detta i bl.a. riktlinjerna för forumet (punkt 4 "visa din kod") :bire

yes =) jag förstår morsan stängde av datorn när jag varute =/ illa lät den stå på så ni kunde se. men imoen så sätter jag på och postar kod å allt =) MVH!

Kommer inte åt sidan nu heller...

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)