webForumDet fria alternativet

Meny i separat fil i html?

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

7 svar · 393 visningar · startad av Yoda

Medlem sedan nov. 2002291 inlägg
Frågan#1

Om man bara skriver i xhtml, går det då att separera menyn i en fil så att man slipper skriva menyn i alla filer? Jag vet att man kan göra det i frames men det är inte så bra tycker jag. Finns det något annat sätt? Kan man inkludera filer på något sätt som man gör i php?

Sidan som jag ska göra accepterar bara html, tyvärr....

Medlem sedan feb. 2003202 inlägg

Detta har inget med XHTML att göra.

Kan du inte göra det du vill åstadkomma i något serverside-språk, borde du ta och titta om du kan åstadkomma något med DHTML. Sedan inkluderar du bara funktionen/funktionerna i en .js-fil som du anropar från godtyckligt html/xhtml-dokument.

Hm, det verkar lite struligt, men tack i alla fall. Nu vet jag iaf att det inte går bara med xhtml....suck.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Stöder servern SSI då? (Server Side Include)

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Om du t.ex sitter med DreamWeawer så kan du skapa templates. Det var länge sen jag jobbade med DW men jag tror nog att det finns i MX också.

mv icaaq

Hm, jag vet inte om servern stöder SSI. Jag vet inte så mycket om ssi över huvudtaget, jag läste lite snabbt på nätet och jag testade att skriva en index.shtml och i den inkludera menyn:

<!--#include file="menu.html"-->

Och sen har jag en meny som heter menu.html såklart.

Är det så man gör eller?
Det fungerade iaf inte.

Jag har aldrig använt DW, jag använder vanliga TextPad. Kan jag inte göra templates i TextPad då? Och hur skulle det då hjälpa mig?

Medlem sedan apr. 2002184 inlägg

Fungerade det inte har servern antagligen inte stöd för SSI och du får nog lägga in det i varje dokument på ett eller annat sätt.

Okej, då gör jag väl det då? :)
Tack för hjälpen, alla!

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b746b907
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)