Hejsan.
Jag är ny här så jag hoppas jag hamnat på rätt forum.
Nu är det så att jag har gjort en hemsida till en väninna och detta är andra gången jag någonsin gjort någon (första var min egen för 5 år sedan).
Jag har använt mig av netscape composter (kan inte skriva koder) och kollat på sidorna med mitt explorer och de har varit jättebra. Efter många veckors slit kom jag igår till att ladda upp dem på hennes hemsida men bilderna åker bara ihop och texten ser hemsk ut.
Vad har jag gjort för fel??????
Måste jag ladda upp dem från hennes dator men det ska man väl inte behöva göra? (har suttit hemma och laddat upp dem med info från henne)
Vet nu att jag måste ändra teckensnittet till ariel eller times men varför hamnar allt på vänster sida när hon går in på sin hemsida?
Alla bilder sitter på vänster samt att texterna knappt är läsliga
Jag har grubblat hela natten och är alldeles slut nu.
Vill ju verkligen att hennes sida ska fungera.
Laddade upp den på telias hemsidor med ws_ftp program.
Jag hoppas innerligt att det finns någon intelligent själ här ute som kan hjälpa mig hitta någon lösning.
Tack på förhand...
En förtvivlad nybörjare i detta
Måste jag ladda upp dem från hennes dator men det ska man väl inte behöva göra? (har suttit hemma och laddat upp dem med info från henne)
Välkommen till wF. :e
Håller med Antonh
Lägg upp länken till sidan så är det lite lättare för oss att se vad du pratar om
Jag vet inte om jag fattat dig rätt, ser du bilderna eller blir dom bara ett rött x???
Du måste ha bilderna på servern, var du laddar upp dom ifrån spelar ingen roll, så länge du har samma mappstruktur som du har där du byggde sidorna.
Annars får du skriva om alla vägarna till bilderna.
Varför det hamnar på vä sida det kan nog bara besvaras när länken ligger uppe.
Hejsan.
Hoppas jag förstått er rätt. Jag hade tagit bort sidan från telia men har nu lagt upp den igen. Den finns på adressen http://w1.211.telia.com/~u21119428
Hoppas ni kan se någon kod och hur jag ska gå till väga men kom ihåg jag kan ingenting om kodning....
Från en tacksam Lotta
Hejsan.
ser du allt. som det ska se ut. Det gör jag från min dator också men inte från hennes eller från hennes granne.
Vad har du för inställningar på din upplösning....
Lotta
Om du lägger allt i en tabell så hoppar inte bild och text ifrån varandra.
Jag kopierade koden på en av dina sidor och la allt i en tabell för att du ska kunna se ungefär hur du gör det (hoppas nu bara att koden syns här) kopiera hela koden och klistra in det i body-taggen <body></body> på din sida, nu kan jag inte Netscape Composer, funkar det inte där så öppna din sida med Windows Anteckningar och klistra in det där och spara.
Hoppas att detta kan vara till någon liten hjälp.
MVH Susanna
Glömde skriva att bilderna syns.
Gör enligt Susannas förslag och lägg allt i en tabell. Vissa webläsare ignorerar hårda mellanslag så det kan vara därför som bilderna hamnar till vänster.
Hej igen.
Förlåt att jag verkar dum men var ska jag klistra in den. Fattar inte riktig...
Jag hittade några koder men det fanns ingenting där som liknade den som Susanna har gjort.
Blir alldeles snurrig...
fattar inte problemet ;) sidan "fungerar" ju i moz :e
envisas du med att använda "composer" blir det svårt att hjälpa dig, det är inte den vassaste "wysiwg"-editorn på marknaden ;)
Kolla i Webbeditorer om det finns någon som kan den editorn
Hej igen.
Förlåt att jag verkar dum men var ska jag klistra in den. Fattar inte riktig...
notepad = antekningar eller tvärt om om du vill ;)
öppna ett tom dokument, klistra in övanstående kod, döp filen till "något.html", öppna den i din webläsare.
Om vi ska börja ifrån början....... :)
(ursäkta jag frågar men du är inte så gammal väl?)
Tips1.
Jag skulle rekomendera att du gick in och läste lite om HTML
på ex denna linken. http://www.webdesignskolan.com/
Då kanske det blir lättare att förstå vad du gör (och inte gör)
Tips 2. ta bort allt som bluppar och blippar och snurrar och blinkar..
det tar bara tid att ladda....
Tips 3. Gör som dom har sagt innan...lägg det i en tabell.
Vet att det inte är lätt i början :e , men man lär genom att göra...
Skickar med hela koden nu
Gå till -Start -Program -Tillbehör -Anteckningar,
klistra in allt där och spara som "forstasidan.html" (sidan hette så från början).
MVH Susanna
Jag fattar nu...Kopierade in koden i anteckningar och sparade sedan den till att kopiera in i andra sidorna...då är det bara att ersätta bilderna och se om det fungerar.
Tack så hemskt mycket snälla ni...
Lotta