webForumDet fria alternativet

Halvgenomskinlig bakgrund

12 svar · 492 visningar · startad av Type

TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg

Hej!
Jag har en div som jag vill ha halvgenomskinlig bakgrund på...

Jag har hittat en lösning som använder filter:Alpha(Opacity=60); men jag undrar vilken lösning som är bäst?

Borde det inte gå att ha en bild som är halvgenomskinlig som bakgrundsfärg? Jag lyckas inte få till en sådan i ps men tar gärna tacksamt emot hjälp. Jag kan få den att se genomskinlig i PS men sen när jag exporterar den till gif lyckas jag inte behålla genomskinligheten... Jag använder photoshop 7.0 svensk.

Anledningen till att jag är lite skeptisk mot filter:Alpha(Opacity=60); är att jag inte tror det funkar i alla läsare... Har jag rätt där?

MVH Erik

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Vill du har cemitransparens i en bild får du använda bildformatet .png

Anledningen till att jag är lite skeptisk mot filter:Alpha(Opacity=60); är att jag inte tror det funkar i alla läsare... Har jag rätt där?

Ja, det funkar bara i Explorer.

Mozilla-läsarna har en motsvarighet som heter -moz-opacity

Tack Tor!
Med andra ord ska jag göra en semitransparent bild... Försöker gå via hjälp>exportera genomskinlig bild i PS men jag lyckas inte få genomskinlighet... hur ska jag göra?

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Du kan också göra en "fake" genom att använda ett pattern av pixlar på en genomskinlig yta...tex såhär..

Hur gör man en semitransparent bild? Jag hittar inget när jag söker....

Type skrev:

Hur gör man en semitransparent bild? Jag hittar inget när jag söker....

Du sänker opaciteten och sparar som png-8

untitled-1.png

Mm. men jag vill ha en grå nyans... Ingen bild som du hade på det där exemplet... Jag har ett genomskinligt lager o sen lägger jag till ett lager tills om får färgen #CCCCCC. Sen sänker jag opaciteten till ca 50 o sparar den... Jag vill se igenom lite men fortfarande ha en enhetlig färg på rutan.. förstår ni?

Jag får det inte o funka...

Om ni går in på http://www.straxunder.com/flash/index.html så ser nu hur jag menar... Det är de gråa rutorna jag vill ha... Fast det där är gjort i flash, jag ska göra samma sak i html!

Om du gör som jag skrev i mitt första inlägg kan du få en liknande effekt.

Se bifogat

Tack Choronzon... Är det det bästa sättet o göra det på? Känns lite fusk... som att det vore bättre om man kunde exportera PS istället.. men det funka inte för mig så då är detta betydligt bättre iaf! Tack Tack :birp

Type skrev:

Tack Choronzon... Är det det bästa sättet o göra det på? Känns lite fusk... som att det vore bättre om man kunde exportera PS istället.. men det funka inte för mig så då är detta betydligt bättre iaf! Tack Tack :birp

http://www.dd.chalmers.se/\~f3aamp/VVV/Exp/ ;)

ehh?? Nu fattar jag ingenting.

Inget allvarligt du missat, bara min torra humor..

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)