webForumDet fria alternativet

.htm eller .html?

9 svar · 809 visningar · startad av ampy

ampyMedlem sedan feb. 20011 512 inlägg

Jag undrar vad som är mest korrekt av .htm och .html som filändelse på sina html-dokument.
Vad rekommenderar W3C?
Hittar inget om detta på deras hemsida. :l

Jag har för mig att .htm kommer från den gamla goda tiden när Windows inte stödde mer än tre tecken i filändelserna, korrekt?

frankofMedlem sedan jan. 20014 275 inlägg

Spelar ingen roll.
*.htm är till för gammla filsystem enligt 8.3 (dos)
*.html ärden "fulla" förkortningen.
Båda lika "rätt"

diskorenMedlem sedan apr. 2002114 inlägg

Det viktiga är väl att servern anger rätt innehållstyp.

Content-Type: text/html
LeonLMedlem sedan dec. 20023 175 inlägg
<htm>
  <head>
    ... ...

Nääh... ;)

ampyMedlem sedan feb. 20011 512 inlägg

Så W3C utpekar inte någon enskild av dessa två som rekommendation?

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

ampy skrev:

Så W3C utpekar inte någon enskild av dessa två som rekommendation?

Nej, det är inget som varken W3C eller webbläsaren bryr sig om, det enda som spelar någon roll är att mime-typen sätts rätt av servern (alltså text/html) när innehållet i filen väl skickas till klienten (webbläsaren), om filen heter foo.htm, foo.html eller foo.pillemoj spelar ingen roll.

Däremot så är ju den riktiga förkortningen HTML och har man ett modernt operativ som klarar filnamn längre än 8.3 så finns det ju ingen vits att använda sig av .htm, eller?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

sgtpepper skrev:

Nej, det är inget som varken W3C eller webbläsaren bryr sig om, det enda som spelar någon roll är att mime-typen sätts rätt av servern (alltså text/html) när innehållet i filen väl skickas till klienten (webbläsaren), om filen heter foo.htm, foo.html eller foo.pillemoj spelar ingen roll.

Inte riktigt sant, jag satt med en konstigt problem ett bra tag innan jag hittade lösningen.

Problemet var att IE visade sidan rätt medans Mozilla visade källkoden, filen slutade med .html, tillslut hittade jag att webservern satte mime-typen till text/text, men detta brydde sig inte IE om utan den gick på .html och "ritade" upp den.

Ändrade jag mime-type till text/html så visade både IE och Mozilla rätt.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

Inte riktigt sant, jag satt med en konstigt problem ett bra tag innan jag hittade lösningen.

Jo, mitt resonemang är väl fortfarande sant? Ditt problem var ju att fel mime-typ sattes, att IE sen är "snäll" och ändå visar filer med ändelsen .htm som HTML oavsett mime-typ gör ju inte mitt svar ogiltigt.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Jodå ditt resonemang är sant.

Däremot verkar IE bry sig om vad det är för extension på filen även om mime-typen sa något annat i detta fallet.

nikoMedlem sedan juni 20022 415 inlägg

GunnarD skrev:

Däremot verkar IE bry sig om vad det är för extension på filen även om mime-typen sa något annat i detta fallet.

Ja, och ibland går den varken på ändelse eller mime-typ utan direkt på formatet i datamängden. Om man ger en JPEG-bild ändelsen "gif" och skickar "gif" i mime-typen så renderas den ändå som en JPEG (och det gäller inte bara IE).

Genererad på 371 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb