webForumDet fria alternativet

table problem

25 svar · 827 visningar · startad av M.Cheraghi

M.CheraghiMedlem sedan juli 20015 107 inlägg
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
body {
	margin-left: 2px;
	margin-top: 1px;
	margin-right: 0px;
	margin-bottom: 0px;
}
-->
</style>
<link href="css/css.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>

<body>
<table width="100%" height="100%"  border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0" bgcolor="#00349A">
  <tr>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>

jag har angett att tablen ska vara 100% bred och 100% hög, i bredden fungerar den men 100 hög är han dock inte.. =/ förstår inte varför..

jag använder mej av dreamwever.. och där fungerar det alldeles utmärkt men inte sen i webläsaren!

MVH

MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg

Tycker det borde funka med height="100%" men enligt w3.org:s validator ska man skriva style="height:100%;" istället.

Mvh

Cannabis_TomtenMedlem sedan juli 20015 107 inlägg

okej okej.. hur menar du då.. altsåå vart ska man skriva in det då? =) vore tacksam om du modifierade min kod lite grann

MVH

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Vad jag kan se har du bara height="100%" på ett ställe..Byt ut det mot style="height:100%;" som sas ovan..

edit..om det löser ditt problem vet jag inte dock.
Testa att använda sökfunktionen i det här forumet. En bra sökterm kan tex. vara height

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Det som hänt är att du tack vare din <!DOCTYPE fått en sida som ställer MSIE/Moz/Opera i "standards mode" - och där måste man ställa in height:100% även på <body> och <html> för att 100% *garanterat* skall tolkas som 100% av webbläsarfönstrets höjd!
Dessutom måste man ange höjden på vad det vara månde med CSS (HTML innehåller inga height= överhuvudtaget om man skall följa W3C-standard! height-attributen är webbläsarspecifika tillägg!)

body, html {
  height:100%; 
  margin:0;
  padding:0;
}
table {height:100%}

löser problemet du har i koden du postade ovan om du samtidigt tar bort height="100%" från table-taggen ;).

Lite mer om hur och varför webbläsare numera har minst "standards" och "quirks" mode och hur det kan påverka din sida finns bl.a.här: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=650163#post650163
och här:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=525417#post525417

Halojjsan igen :P efter ett tag =) är jag tillbaka :D hehe..
men jag har testat era varianter ochdet fungerar alldeles utmärkt för min del, som kör på IE 6.0!

Men ingen av mina kompisar eller jag själv från skolan på IE 6.0
ser att det blir 100%, bara på min egna dator :O

urdrag ur css

.hundra {
	height:100%
}

urdrag på tabellen, jag har provat att ta bort style="height:100%;"

<tr>
    <td bgcolor="#CCCCCC" class="hundra" style="height:100%;"></td>
  </tr>

min doctype

på bilden ser ni under rösnings resultat så uppenbarar sig en ruta! det fungerar hos mig.. endast hos mig... och inte hos nån annan.. där finns inte denne ruta.. utan det är bakgrundsfärgen!

femman.gif
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

prova att lägga ett hårt mellanslag i den tomma cellen (&nbsp;)

frankof skrev:

prova att lägga ett hårt mellanslag i den tomma cellen (&nbsp;)

Det fungerar superbt för mig fortfarande... men hos 3 av mina kompisar med IE 6 fungerar det inte!

Jag har nog missat/glömt bort den om du lagt upp den i något inlägg någonstans ;) - men hade inte du en länk till sidan så att man kan kolla *alla* detaljer om kod/CSS/andra omständigheter runt din knasande ruta ?

jarvklo skrev:

Jag har nog missat/glömt bort den om du lagt upp den i något inlägg någonstans ;) - men hade inte du en länk till sidan så att man kan kolla *alla* detaljer om kod/CSS/andra omständigheter runt din knasande ruta ?

http://194.237.241.56/su2/inside.asp

Yikes - här var det nästlade tabeller ;)

Har du provat att både ta bort style="height:100%" och class="hundra" på cellen ?

jarvklo skrev:

Yikes - här var det nästlade tabeller ;)

Har du provat att både ta bort style="height:100%" och class="hundra" på cellen ?

Nu har jag testat det! Men mina kompisar är offline :)
och det enda jag har att testa med är mozilla! och i mozilla fungerar det inte :) (kanske inte ska det, vad vet jag)
Fungerar det i din webbläsare?

Nästlade tabeller :e

(nu finns inte 100% elelr class="hundra")

Hmm...

Det blev *inte* bättre.
Dessutom försvann en del av "separeringslinjerna" runt omröstningen - så det är nog bara att lägga tillbaka...

Eftersom du kör en <!DOCTYPE som gör att sidan visas i "standards" mode i MSIE så borde du kunna lösa problemet med att du inte kan testa hemma genom att helt enkelt bita ihop, validera sidan (ja - det behövs fixas en del!) och sedan rota runt tills den funkar i Mozilla - Efter det borde den efter alla konstens regler funka någorlunda även i MSIE :e

Det - eller så kan du testa att byta <!DOCTYPE till en som ger "quirks" mode och se om det skiljer sig (prova t.ex.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

)
Men om det funkar så fråga inte varför - det är bara en maggropskänsla ;)

hehe okej okej jag ska testa detta :) Tack så mkt :) jag återkommer med sannolika skäl :e

Hookay! nu har jag gjort en del förändringar!
Basicly så fungerar sidan klockrent i Moz precis som jag vill ha det.. men i IE så blir det fel! Helt fantastiskt! :) jag har kollat som en galning nu, men allt verkar stämma som det skall, skillnaden mellan nu och förut! är att det finns Frames på sidan nu, som fungerar skit bra i moz, men kasst som fan i IE!

sidan finns som "vanligt" uppe på http://194.237.241.56/su2/inside.asp för dem som vill ta sig en närmare titt på koden då jag inte vet vilken kod som är relevant i detta fall!

Hmm...

Följande löser kanske inte det egentliga problemet - men det får det att se ut som du vill ;)

Du kan ju gå förbi problemet att omröstningstabellen inte tar 100% av sin tabellcelll genom att låta det vara så och ändra färgen på tabellcellen (och omröstningstabellen) istället....

såhär - typ:

<td width="2"></td>
    <td width="375" class="top" [b]style="background-color:#CCCCCC;"[/b]>

<table width="375" height="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" [b]style="background-color:  #666666"[/b]>

höh? förstår inte nu.. Sidan fungerar juhe underbart och moz och i IE förutom att framsen inte hamnar paralellt med varandra i IE, men hamnar paralellt och snyggt i moz!
Men rösningsgrejjen kanske är boven iallafall!? :o

Mvh

Ehm...

Jag tror du skall ta en funderare på att installera om din MSIE6:a - frameproblem ???

Jag såg då inga frameproblem - men däremot var "gapet" i omröstningen som du jagade efter inatt kvar i MSIE6...

Se bifogade dumpen....

/red: iofs körde jag uppdatering på MSIE6 nyligen - numera kör jag MSIE 6.0.2800.1106.xpsp2.030422-1633 på XP/Pro.
Månne det kan vara en orsak till skillnaderna ?

onsdag 20040204-2057.jpg

ahhh okej okej! =/ så problemet finns kvar :o men det fungerar juhe bra i mozilal nu också juhe =/ (kanske inte nu för stunden för jag mekkar lite) och i min IE fungerade det.. men du har nog rätt ska nog instalera om mitt IE =/ har Service pack 4 till win 2k

Okej :) nu ere som så här! jag har nyligen formaterat datorn och hade ingen pejl på IE, och jag hade tydligen 5.0, men nu har jag 6.0 med senaste servicepack! Hanyway så visar IE fel och det är bra!

Jarvklo: precis som du säger, frejmarna är rätt syncade och grå ruta syns inte! om jag tar bort

doctypen så fungerar lilla rutan under röstningen perfekt i IE och mozilla! men det är då frejm problemen uppenbarar sig! jag har även testat att ta bort doctypen från den andra frejmen utan skillnad! och även testat att använda mig utan Quirk versionen av Doctype som du beskrev ovan! :)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)