webForumDet fria alternativet

Två Formulär I Ett...

HTML & CSS

9 svar · 406 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Hej !

Har ett Adminsystem till min hemsida. Där man kan uppdatera 'veckans fråga' vill jag ha en knapp "Skicka Ny" och en "Uppdatera Befintlig". Den fråga som är aktiv visas i ngra textrutor, där ska jag kunna ändra eller ta bort det som finns och akriva i nytt om jag vill. Allt funkar, det är bara knapparna jag inte vet hur jag ska göra, kruxet är att knapparna ska anropa två olika sidor, eller samma sida, men querystringen ska skilja. Hur fixar jag det här?!

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

R// Ojsan. Trodde det var två olika sidor. Så går det när man läser slarvigt. :r

<form action="sidan.html" method="GET">
    <input type="text" name="text" value="din textruta" />
    <input type="hidden" name="do" value="sendnew" />
    <input type="button" onclick="this.form.do.value='sendnew';this.form.submit();" value="Skicka Ny" />
    <input type="button" onclick="this.form.do.value='update';this.form.submit();" value="Uppdatera befintlig" />
</form>

Nu kanske. :)

Aha, sen kollar jag på nästa sidanvad request.form("do") är och utgår ifrån det ;) Tack !

Rätta mig om jag har fel (har inte jobbat med asp på några år) men eftersom method är GET i detta fall ska det väl iallafall vara Request.QueryString("do")? :q

Fast å andra sidan kanske du har ändrat method till POST? :)

Hmm, kanske, har faktiskt aldrig använt mig av GET, Men eftersom jag ska ha rätt mkt data, så kör jag nog med POST, då blir det Request.Form("do") ;)

Nu har jag försökt fixa det här, men det funkar inte. "Identifierare saknas" för jag på rad 41 & 42 vilka motsvarar de två raderna:

<td height="10" align='left' valign="top"><input type="button" onclick="document.poll_form.do.value='update';document.poll_form.submit();" class="knappar" value="Uppdatera"></td>
		<td height="10" align='right' valign="top"><input type="button" onclick="document.poll_form.do.value='sendnew';document.poll_form.submit();" class="knappar" value="Lägg Till"></td>

Vad kan det här bero på?!

HELA formuläret ser ut såhär:

<table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
      <form name='poll_form' action="poll.asp?a=send" method="post" onSubmit="return poll();">
	  <input type="hidden" name="do" value="sendnew">
		<tr><td height="10" align='left' valign="top" class='forum_text' colspan='2'>Fråga:</td></tr>
		<tr><td height="10" align='left' valign="top" class='forum_text' colspan='2'><input type="text" name="fraga" size="30" value="<%=oRec("fraga")%>"></td></tr>
		<tr><td width='100%' height='5' colspan='2'></td></tr>
		<tr><td height="10" align='left' valign="top" class='forum_text' colspan='2'>Svar 1:</td></tr>
		<tr><td height="10" align='left' valign="top" class='forum_text' colspan='2'><input type="text" name="svar1" size="30" value="<%=oRec("svar1")%>"></td></tr>
		<tr><td height='5' colspan='2'></td></tr>
		<tr><td height="10" align='left' valign="top" class='forum_text' colspan='2'>Svar 2:</td></tr>
		<tr><td height="10" align='left' valign="top" class='forum_text' colspan='2'><input type="text" name="svar2" size="30" value="<%=oRec("svar2")%>"></td></tr>
		<tr><td height='5' colspan='2'></td></tr>
		<tr><td height="10" align='left' valign="top" class='forum_text colspan='2''>Svar 3:</td></tr>
		<tr><td height="10" align='left' valign="top" class='forum_text' colspan='2'><input type="text" name="svar3" size="30" value="<%=oRec("svar3")%>"></td></tr>
		<tr><td  height='10' colspan='2'></td></tr>
		<tr>
		<td height="10" align='left' valign="top"><input type="button" onclick="document.poll_form.do.value='update';document.poll_form.submit();" class="knappar" value="Uppdatera"></td>
		<td height="10" align='right' valign="top"><input type="button" onclick="document.poll_form.do.value='sendnew';document.poll_form.submit();" class="knappar" value="Lägg Till"></td>
		</tr></form>
</table>

Tack för hjälpen !

Är det ingen som vet vad det här beror på?! Skall jag posta det i JSforumet istället, då det är verkar vara ngt sånt fel?! Behöver verkligen klura ut detta.

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Formulärsfältet kan inte heta do.
Byt namn på det till något annat bara.

Aha, ok, tack !

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)