Tjenare.. jag håller på att bygga en ny sida, då är sidan uppdelad i olika frames, i en av framesen kommer det att finnas text olika långa texter, när den är kort o får plats i min frame så syns ingen scroll, men när texten bli lång så skall det komma en scroller på sidan.. och det gör det också.. men samtidigt så kommer en ful frame nere också så man kan scrolla i sidled, den vill jag inte ha men d blir så när scrolle på sidan kommer upp så blire automatiskt att sido scrllern kommer också... man kan scrolla text åt sidan, det vill jag inte.. det skall sitta still i sidlled
hoppas ni förstår vad jag menar :P
MVH
PeppoMedlem sedan sep. 2003205 inlägg Det går inte att sätta scrolling="auto" när du använder XHTML
Det finns bara scrolling="yes" eller scrolling="no"
Sätter man scrolling="auto" och kollar på sidan i IE så blir det automagiskt en scrollbar i sidled.
Är själv rätt irriterad på det men det verkar som det bara är att accepptera.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Välkommen till wF Peppo!
Peppo skrev:
Det går inte att sätta scrolling="auto" när du använder XHTML
Det finns bara scrolling="yes" eller scrolling="no"
Hmm...
Om man skall vara riktigt noga så stämmer det där inte riktigt om man pratar om xhtml och inte CSS...
För i xhtml 1.0 frameset så går det faktiskt utmärkt att köra med scrolling="auto" också ;)
DTD:n för xhtml 1.0 Transitional skrev:
<!ELEMENT frame EMPTY>
<!ATTLIST frame
%coreattrs;
longdesc %URI; #IMPLIED
name NMTOKEN #IMPLIED
src %URI; #IMPLIED
frameborder (1|0) "1"
marginwidth %Pixels; #IMPLIED
marginheight %Pixels; #IMPLIED
noresize (noresize) #IMPLIED
scrolling (yes|no|auto) "auto"
>
Samma sak för <iframe>, i både Transitional- och Frameset-DTD:erna... Funkar med scrolling="auto" där också.
okej okej... jag löste mitt problem med Scrolling="yes" =)
Tack så mkt
PeppoMedlem sedan sep. 2003205 inlägg
jarvklo skrev:
Välkommen till wF Peppo!
Tack tack... kände att det var dags att göra mitt första inlägg. :bire
jarvklo skrev:
För i xhtml 1.0 frameset så går det faktiskt utmärkt att köra med scrolling="auto" också ;)
DTD:n för xhtml 1.0 Transitional skrev:
<!ELEMENT frame EMPTY>
<!ATTLIST frame
%coreattrs;
longdesc %URI; #IMPLIED
name NMTOKEN #IMPLIED
src %URI; #IMPLIED
frameborder (1|0) "1"
marginwidth %Pixels; #IMPLIED
marginheight %Pixels; #IMPLIED
noresize (noresize) #IMPLIED
scrolling (yes|no|auto) "auto"
>
Samma sak för <iframe>, i både Transitional- och Frameset-DTD:erna... Funkar med scrolling="auto" där också.
Jepp, så sant, så sant. Tack för rättningen. :)
Vad jag menade var att det inte kommer att funka i IE. Jag har iaf inte fått till det.