webForumDet fria alternativet

bestämd bredd på tabell

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

11 svar · 772 visningar · startad av hildurblad

Medlem sedan maj 2003107 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag har sökt i forumet efter gamla trådar men inte lyckats hitta något som jag får att fungera.

Mitt problem är;
Jag har gjort en tabell som har den totala bredden 650px. Tabellen har två kolumner. Den vänstra skall vara 70 px och den högra 580 px.
Jag vill att bredden aldrig skall förändras oavsett hur mycket text man lägger in. Tabellen skall endast utvidgas på längden.
Är detta möjligt? Hur?

Tack!

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Förklara lite mer hur du menar, för om jag anger en textmängd som är längre en cellens storlek så blir cellen lika bred som texten.

Hur menar du egentligen?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag vill att bredden aldrig skall förändras oavsett hur mycket text man lägger in.

Det är så tabeller fungerar. Så länge du inte lägger in ord eller bilder som är bredare än cellen.

Det är så tabeller fungerar...

Hej Web-Tor,

Vad menar du med "Det är så tabeller fungerar". Menar du att det inte går att bestämma en exakt bredd, att bredden ändrar sig om man lägger in för bred text?
Det är nämligen så att jag gör mallen till en uppdateringssida. Det enda på sidan som skall förändras är texten i mitten, inte det övriga. Layouten fungerar inte om bredden på tabellen ändras.
Titta på http://www.outdoor.se/sportfishnews/index_test2.htm
Det är i det vita fältet som texten hamnar, får ej gå in i det gröna fältet.
Den som gör uppdatering av texten går aldrig in i htm-dokumentet, därför måste tabellen vara bestämd i bredd, så att layouten funkar.
Hmm... men är inte detta möjligt att uppnå får jag väl försöka lista ut något annat.

Tack ändå!

Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Du kan ju lägga till overflow: hidden; i någon css-definition för cellerna. Nackdelen med detta är ju så klart att texten som hamnar utanför inte syns.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Vad menar du med "Det är så tabeller fungerar". Menar du att det inte går att bestämma en exakt bredd, att bredden ändrar sig om man lägger in för bred text?

Jag menar att tabeller inte växer på bredden utan på höjden så länge man anger en bestämd bredd.

Jag kan inte ens hitta några tabeller på den sidan som du länkar till. :OO

Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Han kanske fixade det med div:ar?

inga tabeller på sidan, ännu

Hej,

Korrekt. Det finns ingen tabell på sidan jag länkar till ännu. Jag ville bara visa hur layouten skall se ut och på så sätt kanske kunna få ett svar på min fråga.
Hur skriver jag då exakt bredd på en tabell? För just nu så utvidgas tabellen i sidled när jag infogar oformaterad text.

Tack igen!

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

<table width=400> som exempel.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Re: inga tabeller på sidan, ännu

Eller...

hildurblad skrev:

Hej,

Korrekt. Det finns ingen tabell på sidan jag länkar till ännu. Jag ville bara visa hur layouten skall se ut och på så sätt kanske kunna få ett svar på min fråga.
Hur skriver jag då exakt bredd på en tabell? För just nu så utvidgas tabellen i sidled när jag infogar oformaterad text.

Tack igen!

T ex.

<table style="width: 400px;">
     <tr>
            <td style="width: 400px;">
             Innehållet skrivs så här men om innehållet skrivs på ett                  sätt som nedan:

Ennas,mdnasdnsahdöashjdjhasljkdhaslkdhaskljhdsk så
             kommer tabellen växa på bredden om textens bredd är 
             större än cellens.
            </td>
     </tr>
</table>

table width eller style

Hej igen,

Spelar det någon roll om man använder <table width> eller <table style>? När använder man vilket? Vad är egentligen skillnaden?

Tack!

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Spelar det någon roll om man använder <table width> eller <table style>?

I HTML4 Transitional spelar det ingen roll.
I HTML4 Strict finns inte möjligheten att använda <table width> så kör du med "strict <!DOCTYPE" har du bara tillgång till <table width> (eller table {width:...} i en <style>-tagg eller separat stilmall)

När använder man vilket?

I Transitional är det en smaksak
i Strict måste du alltså använda <table style> (eller motsvarande inställning i en <style>-tagg eller en extern stilmall)

Vad är egentligen skillnaden?

Hmm... Då blir det lite formellt ;)

width-attributet i <table width="..."> är definierat i HTML-standarden ("Transitional" DTD:n) och alltså bara ett värde i HTML som är definierat för t.ex. just <table>-taggen.

style-attributet är en generell mekanism i HTML (funkar på "alla" taggar) som du använder för att ställa in en taggs utseende med CSS - t.ex.

style="width:417px"

och detta funkar även på <table>

Skulle du råka köra med bägge

<table width="100" style="width:200px">

så är det CSS-värdet i style som gäller - men alla detaljer om vilket värde som gäller över vilket i kombination med externa stilmallar och <style>-taggar är en annan historia ;)

Hoppas du blev lite klokare trots ämnets lite torra karaktär ;)

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)