Jo, alltså
Jag undrar vad det är som gör att när jag skapar vissa tabeller efter varandra som hamnar de bredvid varandra, och när jag sen klistrar in den koden i exempelvis Dreamweaver och där i lägger till ytterligare en tabell, ja då hamnar den tabellen under de andra tidigare tabellerna.
Vad kan detta bero på.
Det som i viss mån skiljde dem åt var något annorlunda information i table-taggen. (i de tre som låg bredvid varandra stod det t.ex. border="1" width="444" cellpadding="1" etc. Kan de spela nån roll, för det är u å andra sidan det enda som skiljer dem åt...)
Nån som vet?!?
Tack!
tabeller, bredvid eller under
5 svar · 425 visningar · startad av ulf_gee
What?
Alla tabeller hamnar under varrandra.
Om du vill ha dem brevid varrandra får du lägga båda tabellerna i ytterligare en tabell.
<table>
<tr>
<td>Tabell 1 här</td>
<td>Tabell 2 här</td>
</tr>
</table>
Om du vill ha dem brevid varrandra får du lägga båda tabellerna i ytterligare en tabell.
Eller så kan man använda CSS:
<table style="float: left">
<tr>
<td>Tabell till vänster</td>
</tr>
</table>
<table>
<tr>
<td>Tabell till höger</td>
</tr>
</table>
border, width eller cellpadding har inte att göra med tabellernas placering i förhållande till varandra.
Eller så använder du float: left:
http://css.maxdesign.com.au/floatutorial/index.htm
Tor var lite snabbare...
Jo, Web-tor har visserligen rätt.
Men jag söker ändå förklaring på detta märkliga fenomen som uppstod.
Bakgrunden till det hela är att jag skulle loopa ut information från en databas och satte loopen på hela tabellen:
<%
Do until Rs.EOF
%>
<table>
<tr>
<td></td>
</tr>
</table>
<%
Rs.MoveNext
Loop
%>
Det var då alla tabeller hamnade bredvid varandra och jag fick en lång scroll o sidled.
Istället fick jag ändra till att bara loopa över Tabellraden.
<table>
<%
Do until Rs.EOF
%>
<tr>
<td></td>
</tr>
<%
Rs.MoveNext
Loop
%>
</table>
Då fungerade och fungerar det väldigt bra.
Så uppgiften är på så vis löst, men jag skulle ändå vilja ha en förklaring till varför det blev som det blev.