webForumDet fria alternativet

Frames eller inte, e förvirrad!

3 svar · 249 visningar · startad av Fredde Mannen

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

har en polare som läser HTML på universitetet mitt, dennes lärare säger att det är bäst att använda sig av frames.

Men azzå... frames segar ned det hela... eftersom klienten hämtar sida efter sida från servern.

men visst det är lättare ur den synpunkten att ex. uppdatera menyn osv.

Men frames är såå enormt störande, har också för mig att w3c inte gillade frames...

är jag ute på motorvägen nu, och riskerar att bli överkörd? :q

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Frames är bra till vissa saker och man kan inte säga att det alltid "segar ner". Problemet blir ofta att man vill uppdatera flera frames samtidigt och då måste man blanda in JavaScript vilket kan strula till det.

Jag använder aldrig frames numera och jag har inte stött på några problem för det.

Tror inte heller att de flesta HTML-lärare på universitetet kan så mycket. :p

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

frames segar ned det hela... eftersom klienten hämtar sida efter sida från servern.

Tvärtom. Frames sparar CPU på både klient och server. Du kan hämta viss ganska "statisk" data enbart en gång och låta den ligga kvar på klienten medan mer dynamisk data hämtas och visas i separata frames.

Att återskapa och rendera hela sidinnehållet vid varje request "segar ner" mer.

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Det är mest en smaksak om man vill använda frames eller inte. Ingen kan säga att något är "bättre" än det andra. Själv kör jag aldrig med frames medan några kompisar till mig inte klarar sig utan.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)