Jag håller på att koda om mina sidor till XHTML-strict och stöter givetvis på en massa problem! :)
Jag har följande kod:
<tr>
<td width="6%">blabla...</td>
<td width="54%">blabla...<td>
<td width="15%">blabla...</td>
<td width="22%">blabla...</td>
<td width="3%">blabla...</td>
</tr>
XHTML-validatorn på W3C, klagar givetvis på attributet width i td-elementet. Nu undrar jag vad detta innebär? Måste jag skapa en css-klass (i stylesheeten), för varje längd (6%, 54%, 15%, osv...) och sedan anropa dem så här:
<tr>
<td class="kort"><blabla...</td>
<td class="längre">blabla...<td>
<td class="lite_längre">blabla...</td>
<td class="mittimellan">blabla...</td>
<td class="kort_som_fan">blabla...</td>
</tr>
eller kan man lösa det hela på något bättre/smidigare sätt? Det verkar ju lite dumt att behöva skapa en ny klass för varje längd? :q
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Närå, detta fungerar också: :)
[red]<tr>
<td style="width: 6%;">blabla...</td>
<td style="width: 54%;">blabla...<td>
<td style="width: 15%;">blabla...</td>
<td style="width: 22%;">blabla...</td>
<td style="width: 3%;">blabla...</td>
</tr>[/red]
Tack för svaret! Det där gick undan utav bara hel-e :)
Men vad är bäst att göra? Är inte tanken med XHTML (d.v.s. XML) att man skall kunna separera innehåll och presentation??
På detta sätt behåller man ju designkoden på samma ställe som innehållet?
Jag antar att det egentligen är en smaksak och att jag har att välja mellan det alternativ du föreslog och det som jag nämnde i mitt första inlägg? Men vilket tror du är bäst?
Anledningen till att jag undrar över en sådan här (ganska trivial) sak, är att jag vill koda enligt standarder och konventioner in i det längsta, när det gäller denna site.
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Passar på att tipsa om https://www.w3c.org. En ypperlig site om sånt här. ;)
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm..
Man *kan* separera utseende och innehåll med HTML/xhtml och CSS...
Problemet just nu heter MSIE6 - eftersom Microsoft så konsekvent vägrar att uppdatera sitt CSS-stöd till att följa CSS2.
Hade Microsoft varit med lite mer i "Standardmatchen" hade du kunnat köra med ett upplägg typ:
td {width:6%}
td+td {width:54%}
td+td+td {width:15%}
td+td+td+td {width:22%}
td+td+td+td+td {width:3%}
i din CSS och skrivit tabellen helt utan class och id-attribut...
Testa ett snabbexempel här: http://member.webforum.nu/2241/kolumnbredd_med_selektor.html i något annat änMSIE så ser du ;)
Exemplet är visserligen i HTML4 - men det är samma princip/funktion/problem i xhtml 1.0 Strict ;)
Det blir lite smidigare när man har fler selektorer att "leka med" - eller hur?
Jaja - Nu är det ju tyvärr inte så att man kan köra som "det är tänkt" vad gäller CSS2 på grund av detta "lilla" problem, så man får pula med workarounds istället...
Den enklaste (och i mitt tycke kanske smidigaste) workarounden är (som du säger) att ha en klass (eller ett id) för varje kolumn på första raden i tabellen och sedan koppla bredderna till dessa klasser (id:n) från sin CSS-fil.
Tack för svaren!!
Det fungerade ju perfekt med ditt exempel Jarvklo!! .... i Firebird.
Jag tror jag lägger in allt i en css-fil och avvaktar på att Microsoft uppdaterar sin Kalle Anka-browser! :)