MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Är helt slut i huvet men hur ska man lösa det här med tabeller?
Vill alltså att den lilla rutan nere i hörnet ska vara självständig. Det ska alltså inte vara några ramar uppåt / åt sidan som hänger ihop med den, det ska bara vara en fyrkantig liten låda nere i högra hörnet...
Går det och lösa?
Tack på förhand
Mvh
LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Du kan inte ha en sned border mha tabeller ;) Du får lösa det med bilder
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Jojo, det är det som är meningen... SÅ trött är jag inte ;)
Vill alltså bara ha en fyrkant i tabeller där nere...
Hur ser valign, align koderna ut för detta?
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Jag vill alltså inte att tabellen ska bli såhär
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Skall utrymmet ovanför och till vänster hänga ihop som i det första exemplet bordet det bli ett lager som du vill ha:
<div style="position:absolute;width:200px;height:50px;bottom:0px;right:0px;border:solid black 1px;"></div>
... och givietvis då utan border ifall du vill använda bilder för att göra någon annan skoj form på det.
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Ursäkta min dumma fråga (?) men jag är helt självlärd och har inte läst en ändå kurs i html utan bara kollat på gammal kod.
<div>
taggar är som olika lager?
:)
Mvh
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Nja. <div> är bara en (block)-container som används för att markera en bit kod. Lager brukar man benämna ett objekt som ligger flytande ovanpå ordinarie sidflöde och definieras av "position:absolute;" i exemplet.
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Ah de e så de fungerar :e
Hur som helst, såhär ser det ut nu:
http://melea.mine.nu/melea-design/
Om jag ändrar bottom:0px;right:0px; så blir det ju fel om jag ändrar upplösning... hur ska man lösa detta?
Kolla gärna i källkoden :)
Tack på förhand
Mvh
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Skall du ha mer i den cellen som skall vara top-justerat? Annars kan du använda:
<td style="vertical-align:bottom;">
<div style="float:right;width:200px;height:50px;border:solid black 1px;">hej</div>
</td>
(plockade bort tabellen runt just denna div eftersom den bara innehöll 1 cell)
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Jag tänkte ha mer i den cellen, ja... :(
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Tyvärr finns det inget som heter "vertical-float" som man skulle kunna önska sig. Får se om någon har något annat tips. Problemet är alltså att du vill ha saker både över och till vänster om "rutan"? Annars är det bara att fylla resten av utrymmet med en tabell som är 100% hög och lägga rutan i botten.
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Okej, tack för din hjälp iallafall :)