Hur gör jag ett farame som visar den url som min inloggnings sida har i adressfältet även på den sida man kommer till.
Den sida man kommer till är en ramsida i asp om det har nån betydelse.
LIF :q
HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS
9 svar · 324 visningar · startad av Biasse
Hur gör jag ett farame som visar den url som min inloggnings sida har i adressfältet även på den sida man kommer till.
Den sida man kommer till är en ramsida i asp om det har nån betydelse.
LIF :q
Det där får du förklara en gång till. :q
Lugnt och metodiskt.
oki hehe
På många sidor så har du url tex. https://www.svt.se .. när du surfar vidare på dom så ändras inte url:en i adressfönstret utan står kvar på svt.se.
Har hört att detta går att lösa med frames så att även om man lämnar en sida och kommer in på en annan så står samma url kvar.
Testa detta:
<html>
<frameset rows="100%,*">
<frame src="vanliga_sidan.html">
<frame src="osynlig_sida.html">
</frameset>
</html>
hmm det skriver jag i index men om jag har fler sidor...
Jag har nivå inloggning och har 3 olika sidor det kan komma till.
Fyller man bara på under med dolda sidor då??
Jag tror jag förstår hur du menar. Du ska använda ett frameset med bara en frame, och i den laddar du din login sida.
Sen behöver du inte göra nåt mer, allt därefter laddas i framen och URL ändras inte.
Ja det låter rätt.. Men hur gör man hehe Jag tycker jag sökt och tittat på det jag hittar men inte nått som fungerar på det viset.
Hmm...
Om du idag har din en startsida (inloggningssidan ?) döpt till index.html på din webbplats, så behöver du göra två saker:
Döp om startsidan (index.html) till start.html (spelar ingen roll vad du döper den till)
Skapa en ny index.html-sida som lägger in din ursrungliga (och nu omdöpta) startsida i en frame-tagg...
<html>
<head><title>Min nya startsida</title></head>
<frameset rows="100%">
<frame src="start.html">
</frameset>
</html>
Metoden funkar lika bra även om din startsida heter loggain.asp, default.asp, index.php eller något annat...
Alla länkar du har på dina sidor kommer nu dessutom att hamna i samma frame som "start.html" laddas i.
Det är så som adressen "sparas" i adressfältet - och det görs helt automatiskt om du inte pular till det med en <base> eller med target="..." på länkarna på någon av dina andra sidor ;)
oki... men jag har en sida där du skriver lösen som heter index.asp idag.
Sen finns det 3 st olika ramsidor du kan komma till där det finns frame som ser ut så här idag:
<frameset framespacing="0" border="0" rows="59,*" frameborder="0">
<frame name="overst" scrolling="no" noresize target="innehall" src="logo.asp">
<frameset cols="93,*,93">
<frame name="innehall" target="huvud" src="menyadm.asp" scrolling="no" noresize>
<frame name="huvud" src="board.htm" scrolling="auto" noresize target="_self">
<frame name="huvud1" src="left.asp" scrolling="no" noresize>
</frameset>
Ska nått bort ur detta??
Borde funka tycker jag eftersom du har namn på alla frametaggarna...
Det som kommer att hända är att den valda framesetsidan kommer att lägga sig i samma frame som du har din inloggningssida... (förutsatt att din inloggningssida skickar besökaren vidare till något av de tre frameseten med Response.Redirect, laddar in rätt frameset med SSI, på annat sätt inkluderar "rätt" framesetsida eller gör något motsvarande)
Prova och se vad som händer - du kan ju alltid "döpa tillbaka" index.asp och fråga här igen om detaljer om något skiter sig ;)