webForumDet fria alternativet

Div-problem med Mozilla, texten flyttas ner ett steg när den får css-anpassningar

HTML & CSS

5 svar · 235 visningar · startad av Tjock-Erik

Medlem sedan nov. 2002102 inlägg
Frågan#1

Jag har ett litet problem. Jag använder Dreamweaver MX och använder div. När jag bara lägger in text fungerar allt bra. När jag lägger till en css-style som bara innehåller en annan bakgrundfärg hoppar texten ner en rad när jag tittar i webbläsaren. Detta händer I Mozilla Firebird och Netscape 7.01 men inte i senaste Explorer eller Opera. Har någon varit med om detta och kanske kan hjälpa mig lite. Det skulle vara väldigt välbehövligt.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Ja, men kanske inte av samma anledning ;)
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=543164#post543164

Det är i alla fall något konstigt. Om man först anger en bakgrundfärg i div-koden och sedan lägger till en annan med css så ser man först div-bakgrunden längst upp och sedan en biit ner css-bakgrunden. Det kommer alltså ett utrymme ocanför bakgrunden innanför div-blocket.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Lite kod eller adress kanske kan hjälpa felsökningen lite ;)
Det kan ha med att marginer i blockelement inte är satta till "0"

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Det är inte så att det automatiskt skapas ett <p>-element när du börjar skriva in text, och det är detta element du ändrar bakgrund på?

Hur som helst är det som frankof säger aldrig fel att visa lite kod.

Nu har jag nog löst det. Det måste vara att fel del av koden fick bakgrundsfärgen fär när jag lägger till class="dsds" manuellt i koden fungerar det perfekt.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)