webForumDet fria alternativet

Speak/Aural

19 svar · 588 visningar · startad av Thorsander

ThorsanderMedlem sedan aug. 2001762 inlägg

Hej på er!
Tänkte bara kolla om någon kunde kort introducera mig till CSS2 Aural Properties (röst uppläsning).

Ett kort exempel räcker.
T.ex. läsa upp texten: Hello my name is Doe, John Doe

/Simon

jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg

Du behöver inte göra så mycket egentligen, annat än att slänga in lite extra taggar där du vill ha pauser, eftertryck, ändring av volym eller tonläge osv så att du kan "komma åt" den text du vill manipulera för "snack" med CSS.

<p style="voice-family: male; speech-rate: slow">
  Hello my name is Doe, 
  <span style="pause-before: 1.5s">John Doe</span>
</p>

Ger uppläsningen "my name is doe comma" föjt av en paus på enochenhalv sekund och sedan "john doe"

Här är en sammanfattning:
http://blooberry.com/indexdot/css/properties/aural.htm

Har du hittat någon fiffig plugin eller webbläsare där detta faktiskt fungerar så får du gärna posta en länk!! ;)

/red: Fixat ett semikolon som hade blivit ett komma av misstag (se nedan) :bire

Hmmm...
Tack för hjälpen.
Jag har provat liknande kod (som den du skrev ovan).
Men jag får inte något ljud...
...beror det på (som du skriver) webbläsaren?
Jag använder mig av: IE 6.0.28

/Simon

Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg

Det säcker inte med att lägga till CSS för att få ljud.
Det är först när du har ett plugin som du kan höra nåt. ;)

grillkillenMedlem sedan sep. 200350 inlägg

Det behövs en så kallad screen reader för att få text uppläst. Det finns ett antal sådana som alla kostar mer eller mindre.. Men vill du testa finns det en gratis för nedladdning på http://www.omnisourcedirect.com/ebooks/text-to-speech.htm

Har inte testat den själv dock..

Ok, tack så himla mycket trotts de tråkiga nyheterna :(
Jag hade hoppats på att det på någotvis var integrerat i webläsarna...
...datorvärlden har visst en bit kvar innan handikappade kan surfa på nätet med lika vilkor som oss andra.

Jag kommer prova ladda ner programmet (ovan) för att se hur det funkar.

Tack än en gång!

/Simon

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Tänkte bara påpeka att CSS-koden (style-attributet) är felskrivet. CSS-attribut ska avslutas med semikolon (;). Om koden i övrigt är rätt skulle det se ut så här.

<p style="voice-family: male; speech-rate: slow;">
  Hello my name is Doe, 
  <span style="pause-before: 1.5s;">John Doe</span>
</p>
dectgapMedlem sedan sep. 20021 542 inlägg

nitro2k01 skrev:

Tänkte bara påpeka att CSS-koden (style-attributet) är felskrivet. CSS-attribut ska avslutas med semikolon (;). Om koden i övrigt är rätt skulle det se ut så här.

<p style="voice-family: male; speech-rate: slow;">
  Hello my name is Doe, 
  <span style="pause-before: 1.5s;">John Doe</span>
</p>

Semikolon är nödvändiga för att separera CSS-egenskaper, men den sista CSS-egenskapen behöver inte avslutas med ett semikolon, även om det inte skadar.

:)
Jag laddade ner ovanstående program - ReadPlease 2000 men den uppfyller inte riktigt mina önskemål. I ReadPlease 2000 måste man kopiera in texten från hemsidan in i programmet för att sedan spela upp den (och därmed få texten uppläst).
ReadPlease 2000 funkar förövrigt riktigt bra till Engelska!

Men som sagt - jag skulle vilja att man direkt när man kommer in på sidan får texten uppläst alternativt (helst) att man kan klicka på en "knapp" och få texten uppläst.

Om det är någon som vet hur jag kan lösa detta - skriv gärna!!!

Tack för all hjälp!

/Simon

Tjena simon. Visste inte att ReadPlease inte funkade i browser. Men du kan ju alltid ladda hem en demo av en köp-reader. Prova Jaws for Windows isåfall.

dectgapMedlem sedan sep. 20021 542 inlägg

De hjälpmedel som blinda/synskadade använder för att läsa upp hemsidor kräver nog inte att man ska kopiera texten - har man problem att läsa texten har man nog även problem att markera den.

Jag tror inte att du behöver oroa dig över att du måste klistra in texten för att få den uppläst i ReadPlease2000 - de som verkligen har ett behov av läshjälpmedel använder sig nog av mer avancerade sådana.

Jo precis!
Jag räknade inte heller med att man vill/kan kopiera text för att få den uppläst. Det är just därför jag letar efter typ en plug-in som kan läsa upp CSS texten...
...alltså text som jag med hjälp av CSS har markerat som önskad uppläsning.

Besökaren skall på sin höjd behöva klicka på en "knapp" för att få texten uppläst - för att visualisera/visa vad jag menar besök:

http://www.radron.net/templates/news____3993.asp

Längst upp till höger kan man klicka på en text - lyssna!

Jag har kontaktat Råd och Rön ang. deras system och de gav mig den information jag önskade. Programmet de använder sig av kostar 39.000kr och 3.000kr/mån - lite för dyrt för mig, jag vill bara få CSS att fungera!

(Råd och Rön's lösning bygger inte på CSS)

Jag har förövrigt provat att ladda ner ReadPlease 2003 (Free) och den fungerar som precis som sin företrädare (RP 2000).

Återigen: prova demot av JAWS. Kolla ovan.

Att installera JAWS var bland det dumaste jag gjort (men det var ju inte lätt att veta).
Datorn uppförsig mycket märkligt nu. Till en början fungerade programmet "bra" (dock inte som jag ville) - den lästa upp all text som fanns på skärmen hela tiden och då menar jag allt. När man gick in på en hemsida så läste den upp HTLM-taggar - allt!...
...efter ett tag så blev datorn instabil - bara stängdes av (utan förvarning) om och om igen.
Till sist HANN jag att avinstallera programmet innan datorn stängdes av åter igen...
...detta var i natt kl.01.00 - hoppas den inte har samma problem idag.

Sensmoralen är: Nu lägger jag ner mitt sökande efter CSS aural stöd - OM inte någon har ett förslag som garanterat fungerar (något som någon redan provat/använder).

JAWS for Windows arbetade inte heller mot CSS utan läste som sagt upp allt som finns på skärmen hela tiden och automatiskt.

Tack ändå allihopa för visat intresse - ni är bäst - all of ya!

/Simon

En sak till...
...efter att jag installerade JAWS har så har på något outgrunderligt sätt datorns ikoner (statusbaren och i start-menyn) ändrats i storlek - de är större nu (zoomade) pixliga/hackiga.
Någon som vet hur jag skall reda ut det - jag vill ha tillbaka mina små ikoner.

Här kommer en skärmdump.
Förövrigt har datum/tiden längst ner till höger även fått ett annat utseende än vad jag vill ha - allt är mycket frustrerande.

(Jag vet att ovanstående 2 inlägg inte borde ligga i detta forumet - men eftersom det är kopplat till ovanstående JAWS diskussion låter jag det ligga här).

Hjälp!

/Simon

zoomfel.jpg

Slutligen - problemet löst.

Det är faktiskt lite komiskt att du lyckades sabba halva datorn genom att följa mina tips. :) Nä, skämt åsido.. hoppas jag inte ställde till det för dig alltför mycket. Bra att allting ordnade sig för dig iaf.

Jadå, det är lugnt :)
Tack ändå för allt!

Men om någon ändå har/känner till en plug-in som stödjer CSS aural/speech hör av er!!!

/Simon

Intet nytt på fronten?
Är fortfarande intresserad av en lösning...

Genererad på 514 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb