PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Luddig rubrik, men till problemet!
Har nedstående kod (färgen är väl vacker :P) som fungerar utmärkt. Men om/när någon klickar på scrollbanan (för att scrolla neråt snabbt) så försvinner min fina rosa färg och blir sliskigt grön (inverterad mao.) Kan man på något sätt ställa in så att det ska vara samma färg på scrollbanan även om man scrollar på detta vis?
<style type="text/css">
<!--
body {
scrollbar-track-color: #ff11ff;
}
-->
</style>
Jag är rädd för att det inte går...
bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg Men jag är rädd för att det går
<style type="text/css">
<!--
body {
scrollbar-base-color: dinfärg;
}
-->
</style>
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg
bossse skrev:
Men jag är rädd för att det går
<style type="text/css">
<!--
body {
}
-->
</style>
Du måste ha missförstått Peeer, för hos mig blir "banan" ändå grön då man klickar på den.
Jag tror att grillkillen har alldeles rätt i att det inte går att ändra den "inverterade färgen". Prova gärna själv:
http://msdn.microsoft.com/workshop/samples/author/dhtml/refs/scrollbarColor.htm
luanMedlem sedan apr. 200337 inlägg Du kan använda detta för att ändra färgerna i din scrollbar:
<style type="text/css">
body { scrollbar-base-color: #CC9900; scrollbar-track-color: #e2ad61; scrollbar-arrow-color: #e2ad61;}
</style>
Hoppas det fungerar och ger den effekt du var ute efter. Testa med att ändra färgerna bara till de färger du vill ha.
bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg Luan skrev
Du kan använda detta för att ändra färgerna i din scrollbar:
<style type="text/css">
body
{ scrollbar-base-color: #CC9900;
scrollbar-track-color: #e2ad61;
scrollbar-arrow-color: #e2ad61;}
</style>
Luan´s kod var ju samma som jag la ut, bara med tillägg för färg på pilen och BÅDA funkar utmärkt. Jag lägger ALDRIG ut ett exempel utan att först ha testat det.
Man måste naturligtvis byta ut DINFÄRG i mitt exempel.
<style type="text/css">
<!--
body {
}
-->
</style>
För mig funkar det fint (provade även att skriva in koden ovan i ett nytt projekt).
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg Hur följande kod artar sig för mig när man scrollar i rutan kan ni se på den bifogade bilden. Jag testade i IE 6.0.2800 under WinXP.
<style type="text/css">
div {
scrollbar-base-color: #00f;
overflow: scroll;
}
</style>
...
<div style="height: 200px; width: 200px;">
text<br />text<br />text<br />text<br />text<br />text<br />
</div>
Ni som skriver "det funkar bra för mig" - får ni överhuvudtaget problem med det första exemplet Peeer skickade med? Jag kan tänka mig att det är svårt för er att hitta en lösning om ni inte ens har något problem.
luanMedlem sedan apr. 200337 inlägg Jag har ju testat mitt. Använder det på min egen sida. Därför vet jag att det funkar. ;). Jag vet att dom var lika. Men det är väl alla förslag. Speciellt när det egentligen finns en vanlig och enkel lösning på problemet.
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
luan skrev:
Jag har ju testat mitt. Använder det på min egen sida. Därför vet jag att det funkar. ;). Jag vet att dom var lika. Men det är väl alla förslag. Speciellt när det egentligen finns en vanlig och enkel lösning på problemet.
Skulle vara roligt att se din sida, då jag inte får din kod att fungera (du kanske använder en annan browser?). Om ni tittar på dectgap så är det precis det som är mitt problem. Scrollbanan blir grön när man klickar på den. Börjar tvivla på att det går att lösa öht.
JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg Re:
Hmm, finns ju även detta kanske onödiga sätt:
http://www.jerpadesign.com/portfolio/orange gå in på nån sida med lite mer text tex design å för muspekaren över scrollen...
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Fruktansvärt jobbigt. Hela sidan blinkade varje gång man förde musen över scrollen. Fick ett mindre nervsammanbrott.
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Håller med dectgap. Det går med största säkerhet inte att ändra den färgen.
Ni andra: Hur sjutton läser ni? Hur kan ni få att han vill ändra färgen som kommer när man klickar på banan till att han vill byta färg på pilarna? :q
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Re: Re:
Jerpa skrev:
Hmm, finns ju även detta kanske onödiga sätt:
http://www.jerpadesign.com/portfolio/orange gå in på nån sida med lite mer text tex design å för muspekaren över scrollen...
[OT]
Du har glömt något. Nämligen att behålla kommentarerna i javascriptet som ändrar färgerna på scrollbarsen där det står vilka som egentligen gjort scriptet.
[/OT]