webForumDet fria alternativet

Webläsare

15 svar · 892 visningar · startad av Jessi

JessiMedlem sedan aug. 200317 inlägg

Tjingeling

Jag har kollat min hemsida i olika webläsare och har stött på ett litet problem.
I NN 6.01 funkar inte css non-repeat för bakgrund. Går det att skriva i någon kod som gör att det funkar ?

Sen i Opera 5.12 blev det ett lustigt litet fel =)
Jag har en tabell med två rader, i den övre raden är det en bild som bakgrund (css) och "ovanpå" ligger det text i form av bild. När man börjar scrolla så stannar bakgrundsbilden kvar medans det andra scrollas över den. Någon som förstår vad jag menar ? Går detta att lösa ?

MVH // Jessi

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det är inte så att du stavat fel. Det heter no-repeat?

Hur som helst; visa koden som du använder så ska vi nog kunna hjälpa dig. :)

Jag glömde visst skriva att jag jobbar i DW MX och har använt css mallar därifrån.
Bakgrundsbild, no-repeat, horizontal position=center, vertical position= center.....
Detta har jag tillämpat på tabeller...
Hjälper det ?

Nä, det hjälper inte mig iallafall.

Hur som helst; visa koden som du använder så ska vi nog kunna hjälpa dig.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

För ditt första problem: Uppgradera Netscape. Äldre versioner (Även tidiga 6.xx) har olika problem.
För ditt andra problem:
Troligen har du något som liknar följande kod någonstans i din CSS:
body {background-attachment: fixed;}
Denna kod fixerar bakgrunden. Då uppfattar Opera det som om att du vill att tabellen ska ärva detta värde. Du måste lägga till följande kod:
table td {background-attachment: scroll;}
Detta tvingar bakgrunden i tabellen att följa med när du scrollar.

(Källa: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/colors.html )

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

Netscape 6.xx versionerna var ett stort fiasko som baserades på alpha o beta versioner av Mozilla. Därav att allt inte riktigt funkade. Testa i Netscape 7 eller Mozilla 1.0 eller högre.

Här kommer koden för en bakgrundsbild.
.bgbrudvit {
background-image: url(../bilder/annat/bgbrudvit.jpg);
background-repeat: no-repeat;
background-position: center center;
}

För alla som tycker att jag ska uppgradera NN. Jag själv använder inte NN. Jag har kollat hur det ser i olika webläsare för att veta hur det funkar för besökare.
Jag vet att 96 % använder Explorer, så går det inte att lösa problemet för äldre versioner av NN så är det egentligen skitsamma. Har man inte vett att uppgradera får man skylla sig själv, men jag vill i vilket fall som helst göra mitt bästa för att det åtminstonde ska se någorlunda i de flesta browsers etc....
Jag har kollat i både nya och gamla versioner av NN, Opera och Explorer....

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Jessi skrev:

För alla som tycker att jag ska uppgradera NN. Jag själv använder inte NN. Jag har kollat hur det ser i olika webläsare för att veta hur det funkar för besökare.
Jag vet att 96 % använder Explorer, så går det inte att lösa problemet för äldre versioner av NN så är det egentligen skitsamma. Har man inte vett att uppgradera får man skylla sig själv

Lite dumt att tänka såhär om man nu jobbar med hemsidor :e många Mac-användare använder inte IE tex. Fast jag brukar tänka som dig :e :e

[offtopic]
Helt dumt är det inte, för jag tvivlar på att folk sitter med Netscape 6.01. Den browsers var som sagt en enda stor bugg. Så att strunta i den versionen känns inte helt fel. Ofärdig produkt helt enkelt.

Stöder själv Netscape 7+, IE 5+, Mozilla 1.0+, Opera 7+
[/offtopic]

HJÄLP !!! Är det verkligen ingen som vet om det går att lösa eller inte ?

Vi hjälper dig gärna men för tredje gången; Visa sidans kod!.
Eller kanske en länk till din hemsida?

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

PepeJeria skrev:

Netscape 6.xx versionerna var ett stort fiasko som baserades på alpha o beta versioner av Mozilla. Därav att allt inte riktigt funkade. Testa i Netscape 7 eller Mozilla 1.0 eller högre.

Nja. Kan väl hållla med om Netscape 6.0 inte var den bästa - dock mycket bättre än 4.x - men inte baserades den på några beta eller alpha releaser av mozilla.

Visst sjuan är bättre - men kom ihåg att vi pratar om en stendöd webbläsare - netscape utvecklas inte längre.

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

Web-Tor skrev:

Vi hjälper dig gärna men för tredje gången; Visa sidans kod!.
Eller kanske en länk till din hemsida?

Intämmer - utan kod ingen hjälp.

Vad är det för fel på koden en bit upp då ?
Om det inte är koden för css:en ni vill ha.......vad ?

https://www.brollopsmassan.se

Det är alltid en fördel att ha HELA koden. Det kan ju vara så att felet inte ligger där du tror. ;)

Fel 1 (NN 6.01 ): Jag kan inte se nåt fel, var får du det här felet?
Fel 2 (Opera 5.12 ): Var på sidan får du det här felet?

Det jag märkte var att undersidorna har grön bakgrund, vilket är felaktigt? Du kör med IFRAME:s, tänk på att de i Mozilla är transparante som default. Alltså måste du ange en bakgrundsfärg på undersidorna för att slippa detta.

349 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
346 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)