lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg Hej!
Undrar om man på något vis kan välja att skriva in texten lodrät? Skulle behöva det när jag gör såna här annonslappar där man ska kunna riva loss de små nedersta bitarna som ska innehålla t.ex. namn och telefonnummer. I dessa behöver jag få texten lodrät. Är detta överhuvudtaget möjligt?
Mvh Lena
MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg Inte såvitt jag vet men varför i hela friden gör du annonslappar i HTML???
lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg .
Därför att de ska fungera ihop med information ur en databas, d.v.s. informationen ska fyllas i automatiskt utifrån vilken information jag väljer. Hur ska jag annars lösa det?
/Lena
Det enda sättet (mig veterligen), är att använda sig av grafiska bilder för att representera de lodräta tel.numren.
I detta fall får du förmodligen titta på någon tredjepartsprodukt för att generera gif-bilder serverside. Jag har dock svårt att tänka mig att det finns någon gratisvariant, så du får nog vara beredd att betala en liten slant för detta.
Detta gäller alltså om du vill att systemet skall vara 100% dynamiskt. Handlar det bara om ett fåtal nummer, kan du ju göra dessa bilder själv och sedan visa den bild som överensstämmer med den valda informationen. Men då blir det inte lika dynamiskt.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Du kan använda CSS3:
<p style=" writing-mode: tb-rl;">Funkar?</p>
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Någonstans på msdn har jag för mig jag sett att det går att göra IE-specifikt. Tyvärr har jag inte sparat någon länk, kan heller inte hitta det med en snabb sökning.
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg Fungerar bara i IE:
<div style="width:100%; filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.BasicImage(rotation=3, mirror=0);">Lodrät text.</div>
Ändra på rotation och mirror om det inte var så du hade tänkt dig.
Rekommenderar att man använder sig av Web-Tors css lösning som tillhör standarden. Ej ännu implemeterat i Mozilla och Opera, men när det väl implemeterar den (vilket kommer att hända) så behöver man inte ändra på sin kod.