Hej,
Finns det möjlighet att skapa en dropdown menylista där rubrikraden har en viss smalare bredd, med resterande i dropdownen är mycket bredare, går detta att göra med CSS ?
/Roberth
11 svar · 488 visningar · startad av roxpace
Hej,
Finns det möjlighet att skapa en dropdown menylista där rubrikraden har en viss smalare bredd, med resterande i dropdownen är mycket bredare, går detta att göra med CSS ?
/Roberth
Exakt vad menar du? Första är smalare och resten bredare?
Bredden på listan justeras automatiskt efter den bredaste raden. (den med mest text)
Fast man kan ange en width på select och då visas bara det antal px man angivit.
Tror han menar att listan ska vara bredare än själva select-boxen.
Japp
Det stämmer som sista person sa, jag vill att listan ska vara bredare än första raden, dvs dropdownen ska vara bredare pga av kosmetiska skäl.
hmm
Det blir fel att göra så, då sätts även den första raden, vill bara ange bredden för dropdown menyn, alltså menylistan som kommer fram när man ska välja och inte den översta raden som alltid syns med det valda värdet.
PepeJeria »
Som jag har uppfattat det så vill roxpace ha det på det här sättet:
<select style="width: 300px;">
<option style="width: 300px;">Bred rad</option>
<option style="width: 100px;">Smal rad</option>
</select>
OBS! Denna kod funkar inte och mig veterligen går inte inte att lösa utan att mygga en egen selectbox men hjälp av lager och JavaScript.
Sant
Det är precis vad jag är ute efter, så om någon vet någon lösning på det även med att skapa en helt ny meny med lager osv så är jag mycket tacksam :)
/Roberth
Att sätta olika width på options går inte. Sen är frågan varför man skulle vilja ha det...
hmm ?
Det har vi redan konstanterat och konstanterat att enda lösningen vore att göra en egen dropdown meny med lager och JavaScript för att på så sätt få kontroll över designen.
Sen varför är ju redan förklarat, har man en design som exempelvis inte ger mer utrymme än exempelvis 100 pixels i bredd på en dropdownmenys första permanenta rad men innehållet i listan ofta är text som långt överskrider denna längd och då när bredden endast är 100 pixlar så ser man inte texten på massvis med rader då de ofta borjar med samma text och det blir svårt att särskilja dem åt. Det var därför jag behövde att när man klickar på menyn och dropdown listan kommer så att endast den är bred för den är tillfället och skadar inte den egentliga designen.
Nu kanske du vill säga att jag ska göra om designen och det går inte alls, detta är inom strikta design ramar jag måste arbeta och hitta lösningar till både för och nackdel.
/Roberth