webForumDet fria alternativet

Olika bredd på SELECT och OPTION med CSS ?

11 svar · 488 visningar · startad av roxpace

roxpaceMedlem sedan juli 200181 inlägg

Hej,

Finns det möjlighet att skapa en dropdown menylista där rubrikraden har en viss smalare bredd, med resterande i dropdownen är mycket bredare, går detta att göra med CSS ?

/Roberth

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

Exakt vad menar du? Första är smalare och resten bredare?

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Bredden på listan justeras automatiskt efter den bredaste raden. (den med mest text)

Fast man kan ange en width på select och då visas bara det antal px man angivit.

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Tror han menar att listan ska vara bredare än själva select-boxen.

Japp

Det stämmer som sista person sa, jag vill att listan ska vara bredare än första raden, dvs dropdownen ska vara bredare pga av kosmetiska skäl.

Bara att ange den with du vill ha, tex:

<select style="width:300px;">

hmm

Det blir fel att göra så, då sätts även den första raden, vill bara ange bredden för dropdown menyn, alltså menylistan som kommer fram när man ska välja och inte den översta raden som alltid syns med det valda värdet.

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

PepeJeria »
Som jag har uppfattat det så vill roxpace ha det på det här sättet:

<select style="width: 300px;">
 <option style="width: 300px;">Bred rad</option>
 <option style="width: 100px;">Smal rad</option>
</select>

OBS! Denna kod funkar inte och mig veterligen går inte inte att lösa utan att mygga en egen selectbox men hjälp av lager och JavaScript.

Sant

Det är precis vad jag är ute efter, så om någon vet någon lösning på det även med att skapa en helt ny meny med lager osv så är jag mycket tacksam :)

/Roberth

Att sätta olika width på options går inte. Sen är frågan varför man skulle vilja ha det...

hmm ?

Det har vi redan konstanterat och konstanterat att enda lösningen vore att göra en egen dropdown meny med lager och JavaScript för att på så sätt få kontroll över designen.

Sen varför är ju redan förklarat, har man en design som exempelvis inte ger mer utrymme än exempelvis 100 pixels i bredd på en dropdownmenys första permanenta rad men innehållet i listan ofta är text som långt överskrider denna längd och då när bredden endast är 100 pixlar så ser man inte texten på massvis med rader då de ofta borjar med samma text och det blir svårt att särskilja dem åt. Det var därför jag behövde att när man klickar på menyn och dropdown listan kommer så att endast den är bred för den är tillfället och skadar inte den egentliga designen.

Nu kanske du vill säga att jag ska göra om designen och det går inte alls, detta är inom strikta design ramar jag måste arbeta och hitta lösningar till både för och nackdel.

/Roberth

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)