webForumDet fria alternativet

frames - med annolunda indexsida

4 svar · 203 visningar · startad av svenberit

svenberitMedlem sedan dec. 200012 inlägg

Hej på er

jag har byggt en site i frames. En tvådelad frames med huvud, och själva innehållet.

Själva startdokumentet (dvs min mall) talar om vilka dokument som ska laddas. Min indexsida ligger alltså också i frames (och är själva starten, dvs min indexsida har samma layout som alla andra sidor. Allt fungerar då.

Problemet kom nu när jag vill göra om indexsidan så den INTE ligger i frames - utan har en helt egen layout UTAN frames. Men att man från index skall kunna länka sig in i siten och då hamna i framesetet.

Då fungerar det inte.

För någon sida måste ju vara själva startsidan. Och det är ju ganska logiskt att ha index som start.

Men jag kan ju inte gärna bara välja en undersida på måfå - för då "tvingar" jag ju besökaren att gå in den vägen (går besökaren in via en annan länk så visas bara själva innehållet - ej huvudet)

Går detta att lösa??

MAria

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Enklast hade varit om du kunnat lösa det med ASP, PHP eller något liknande server-side språk. Stöder servern som din sida ligger på det så är det ganska enkelt, om inte så blir det krångligare. I så fall får man nog använda Javascript vilket är lite krångligare..

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

svenberitMedlem sedan dec. 200012 inlägg

Tack för ditt svar

ja, servern stödjer asp. Men hur gör man då. Jag är nybörjare på ASP (har bara gjort enkla formulär)

Det kanske är enklare med javascript - men hurdå??

Tacksam för svar
//MAria

BenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg

Om du kollar i menyn under Tips/ ASP: Länkar i Frames på http://www.bengan.com/ så hittar du ett väldigt enkelt ASP script som låter dig bestämma vilka sidor som laddas i framesetet i själva länken.

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jepp, det är väldigt enkelt! :)

Och eftersom att vi nu kom fram till att ASP är smidigare så flyttar jag den här tråden till det forumet. :)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)