MiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg Ställer frågan här eftersom jag inte vet om det är något man enbart anv. i ASP/JMail, eller i formulär generellt.
Jag undrar alltså varför man lägger in ett ID i ett formulär?
Vad har det för uppgift?
Formuläret används på en ASP-sida och skickas via JMail.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Att svara på det är ju svårt, det beror på vad du menar med "id".
Det kan vara allt ifrån ett id till ett stylsheet till ett klockslag eller ett unikt nummer för att kunna skilja på det som skickas.
Vad tänkte du på?
Har du kod?
MiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg Såg en kod för att skicka formulär via JMail som hade ID i koden och undrade om ID är något som måste ingå för att funktionen ska fungera...
Men det är alltså bara något man lägger till om man vill...?
Tex:
<input name="namn" type="text" size="30" ID="Text3">
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Skulle tippa på att man har ett ID för att kunna applicera en stilmall (stylesheet) på formulärfältet. Men det går inte att säga utan att se hela sidan, inklusive stilmallar.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Name och id är i princip samma sak, men de kommer från olika bakgrund (dvs de har sina rötter i olika HTML/xhtml-standarder).
- Före HTML4 - name
- HTML4 - ID införs, och name är kvar.
- xhtml 1.0 - ID ges "ny betydelse" pga att xhtml är XML-baserat, och eftersom id enligt XML kan finnas på vilket element som helst och att (också enligt XML) varje id måste ha ett värde som är unikt i hela dokumentet - oavsett tagg...
- Efter xhtml 1.0 - Endast id. Name tas bort.
Så länge man kör HTML4 eller xhtml 1 så rekommenderas man att använda båda och ge dem samma värde.
Se: http://www.w3.org/TR/xhtml1/#h-4.10
Detta för att "riktigt gamla" webbläsare bara hanterar "name" och att "framtida" kanske bara väljer att förstå "id"...
Och, som sagt, med DOM/Javascript (eller med CSS) kan man "komma åt" <input>-taggen på ett smidigt (och standardiserat) sätt via id (script som validerar inmatade värden kan knytas dit via DOM/Javascript och utseendet kan knytas via CSS - bägge utan att taggen behöver skrivas om ;) )...
Har själv inte orkat klura ut exakt hur användningen name kontra id påverkar hur värdena från formuläret skickas till servern i praktiken - ännu - men name verkar användas om det finns om jag inte missminner mig helt ;)
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg
Mira skrev:
Tex:
<input name="namn" type="text" size="30" ID="Text3">
Alltså det skulle skulle kunna se ut så här:
<head>
<style type="text/css">
<!--
#Text3{border:1px solid black;}
-->
</style>
...