FreeZerMedlem sedan jan. 2001950 inlägg Om jag vill att alla mina html-sidor på min hemsida ska innehålla samma meny/top.
Jag vill att alla html sidor ska läsa in en html kod från en annan fil. Alltså om jag ändrar koden på den sidan kommer alla andra sidor att sedan läsa in den ändringen.
------------------
-------------------------
FreeZer
[Redigerat av FreeZer den 06 feb 2001]
SSI är perfekt för det! Men då måste du kolla så servern din sida ligger på stöder det. Det går även att göra med PHP om du har tillgång till det.
Här kan du läsa lite mer om SSI: http://www.jojoxx.net/faq/ssi.html
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
FreeZerMedlem sedan jan. 2001950 inlägg Kan man inte göra det med "style sheets"?
------------------
FreeZer
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Nix, med style sheets kan du bara ändra hur stor texten ska vara, vilken färg, m.m.
Du kan inte styra något innehåll med CSS.
------------------
Jag är hellre rik än dum
SannahMedlem sedan dec. 20002 147 inlägg kan man inte inkludera en html-fil mha. javascript. det var nåt jätteenkelt script.
------------------
Sannah
[Redigerat av Sannah den 07 feb 2001]
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Nja, det blir en bit bort från huvudfrågan, det. ;) SSI är patentlösningen! Men ASP, Perl eller PHP duger fint det med.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
FreeZerMedlem sedan jan. 2001950 inlägg Jag skulle bara vilka att min hemsida läser in, en html-kod (menyn) till varje av mina html-sidor.
Helst utan att det krävs något speciellt av servern som den ligger på, mha t.ex. Javascipt om det går?
------------------
FreeZer
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg http://www.w3.org/TR/html4/struct/objects.html#h-13.5
...text before...
<OBJECT data="embed_me.html">
Warning: embed_me.html could not be embedded.
</OBJECT>
...text after...
Kolla om detta är något som kan användas.
Har inte testat det själv och vet inte hur stödet är, man kan vara värt att prova om du inte har tillgång till serverside script.
/frankof
------------------
Vad fan funkar det inte för?
Sannah > Nja, så enkelt är det väl inte. Det går ju att ha ett externt javascript där man skriver typ:
document.write("<html>\n");
document.write("<head>\n");
osv..
Men det är ju ganska omständigt.. :l
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
[Redigerat av Erik Juhlin den 07 feb 2001]
SannahMedlem sedan dec. 20002 147 inlägg nje det var inte det jag syftade på.
*försöker komma på*
------------------
Sannah
FreeZerMedlem sedan jan. 2001950 inlägg Det blir som en border runt html sidan, hur får man bort den?
<OBJECT data="embed_me.html">
Warning: embed_me.html could not be embedded.
</OBJECT>
------------------
FreeZer
SannahMedlem sedan dec. 20002 147 inlägg det mest logiska är väl border=0 ? men jag vet inte :r
------------------
Sannah
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Det finns så många sätt...
<object data="include.html" style="border: 1px ridge green;">
Det sket sig...
</object>
Om det där faktiskt funkar vet jag inte, object verkar vara lite laglöst land. En annan variant är ju att lägga object-taggen i en div eller tabell som har en border specificerad.
------------------
Crying tears of lead
spangoman - back from the dead!
[Redigerat av spango den 11 feb 2001]
Sannah, är det såhär du menar?
<Script Language="Javascript" SRC="blaha.js"></script>
?
------------------
what about I give you the finger...
SannahMedlem sedan dec. 20002 147 inlägg freestyler, ja! :e
------------------
Sannah