webForumDet fria alternativet

Kod på hemsidan (xhtml)

5 svar · 275 visningar · startad av Webban

WebbanMedlem sedan maj 200330 inlägg

Jag vill lägga en kodsnutt på en hemsida, som folk ska kunna kopiera och använda på sin hemsida. Hur gör jag det enklast? Vill slippa skriva tusen <. Jag har provat med textarea men då validerar det inte i xhtml, som är ett måste.

Tacksam för tips!

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Lägg upp exempelkoden i en fil med extensionen .txt som du lägger in i en iframe ? (om du kan tänka dig att köra xhtml 1 Transitional ;) )

Annars har du antagligen inte så mycket val - <, > och & är "förbjudna" i löpande text och annat innehåll pga att xhtml lyder under reglerna i XML.

Ja, det var ju en snygg lösning! :-) Tack!

Men tyvärr verkar det, som om det inte funkar i Safari ... :-(
Det blir ingen kodsnutt, utan bilder och länkar istället.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm..
Då är det andra puckar som gäller....

Har du PHP på din server så kan du kanske servera sidorna som ".php" och köra

<pre><?=htmlspecialchars('
<b id="foo">Hej
    <i>hopp</i> i lingonskogens
utkant</b> det är svårt att hitta på exempel ibland
' ); ?></pre>

(php hanterar nämligen flerradiga strängar utan fnul och strul, så det blir inte så mycket "kladd" att hålla reda på utöver exempelkoden... men om du väljer detta, så tänk bara på att inte ha några enkelfnuttar i dina exempel eftersom dessa då skulle avsluta exempelsträngen i förtid och ge felmeddelanden ;) )

Vill du inte ha <pre> runt dina exempel kan du haka på ett nl2br i funktionsanropet såhär istället:

<?=nl2br(htmlspecialchars('
<b id="foo">Hej
    <i>hopp</i> i lingonskogens
utkant</b> det är svårt att hitta på exempel ibland
' )); ?>

(har du en "tillräckligt ny" php så genererar det <br /> för radbrytningarna i exempelsträngen och funkar alltså att validera som xhtml ;) )

Annars kanske du kan prova en ny webbredigerare...

På den tiden när jag fortfarande handknackade sidorna på xhtml.nu så använde jag Arachnophilia för att markera ett stycke kodexempeltext och ersätta alla < och > till &lt; och &gt; iallafall - och det hjälper *långt*....
... och när kodexemplet sedan behövde redigeras så har den även en funktion som "går åt andra hållet" så att man slipper hålla reda på alla dessa &xxx;-rackare under själva skrivandet. ;)

Man tager vad man haver ;)

Oj, tack för den lektionen! Men php är verkligen överkurs för mig. Då kanske det iallafall är lättare att skriva om alla < och > till &lt; och &gt; ...

jarvklo skrev:

... använde jag Arachnophilia för att markera ett stycke kodexempeltext och ersätta alla < och > till &lt; och &gt; iallafall - och det hjälper *långt*....

Jag har nu hittat samma funktion i Page Spinner :-D
Tack för tipset!

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)