webForumDet fria alternativet

Bakgrundsbild

17 svar · 760 visningar · startad av Ceeron

CeeronMedlem sedan aug. 2000378 inlägg

Hej
Jag har en bakgrundsbil som jag vill ska sträcka ut sig över hela sidan... inte visas sida vid sida lr så utan att den ska anpassa sig till hur stort webbläsarfönstret är...
Är detta möjligt?

IcebreakerMedlem sedan juni 2000516 inlägg

Ja, det är möjligt.
Har inte koden i huvudet.. BG Fixed nånting tror jag?

Någon som kan hjälpa till med koden?

Skulle vara trevligt mes CSS kod för detta...

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Du kanske tänker på background-attachment: fixed; ??

Mig vetligt gör det bara att bakgrunden ligger still, som om du har en bakgrund som passar perfekt i tex. en iframe, så är det fortf. stilla när man tex. scrollar.

Fast det kanske finns ngt annat de gör med, jag kan ju ha missat ngt!?

FarmorMedlem sedan mars 200340 inlägg

bgproperties="fixed"

Jo, men det gör samma sak som min CSS-kod... Jag tror inte att det gör att bilden anpassas...

background-image: url('pic22.jpg');
background-repeat: no-repeat

Kan du skriva i css för att den inte ska bli mer än en..

Men om du bara vill att den ska göra som en bild på skrivbords bakgrunder kan göra tror jag inte går att den sträcker ut sig så den byter storlek beror på hur stort fönstret är men om jag inte minns fel, vänta, ska leta lite.. Kom just på en sak..

backgroundfixed o background-attachment gör ju som sagt bara att den inte låter sig scrollas o visas flera gånger osv... vill ju att den ska sträcka ut sig över hela fönstret...

De var precis det jag påpekade ;) De två gör som sagt samma sak, den ena är ju ren o skär html och den andra CSS.

Hur stor ruta rör det sig om och vad är det för bakgrund?!

Om jag har, säg en ruta som är 200 bred och 300 hög, gör jag en bild som är 300 hög och kanske 1 eller 10 bred.

Sen har jag det här:

background-repeat: repeat-x;
background-image: url(../pics/backgrounds/main_bg.png);
background-position: top left;
background-attachment: fixed;

Det funkar fint med tex. gradienta bakgrunder, värre är det ju om det är en bild av ngt.

MikeA ursäkta mig, jag kom på det efter jag hade skrivit.. = )
Men tillbaka till frågan, jag letat för fullt för att hitta om det går men jag tror inte att det går, har råkat ut för samma sak förr.. Jag löste det genom att göra en bild under en iframe som jag satte jag genomskinlig så att det blev som en bakgrund till en iframe som är genomskingligt, ganska bra blev det men jag vet ju inte hur stor din sida är men du sätter bara en bestämd storlek på Iframe och samma på bilden så ska den synas igenom och ser ut som en bakgrunds bild.. Men jag tror inte det går att sträcka ut bilden..

Grejjen är den att jag har ett foto som ska täcka HELA webbläsarens fönster.... Vill ha det som en stor bakgrund alltså... Den ska även anpassa sig för hur stort fönstret är... Dvs. den får dras i om fönstret är större än bilden...

Men ifall du gör som jag sa så funkar det men det är lite jobbigare men det går inte vad jag vet att göra så att den sträcker ut sig över hela bilden..

Inga problemas farmor ;)

Som jag sa tidigare (och som farmor) så tror jag inte att det går, det skulle vara om du gör så som jag vbeskrev ovan.

Vill du se ett exempel kan du kolla http://MickeA.dynDNS.org/Alltex/index.asp , det är mittframen med scrollern som jag gjort så med bakgrunden.

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Det går inte att sätta en bakgrundsbild till att fylla hela fönstret.

Micke, jag tror han är ute efter en bild och då funkar inte det där?
Men fint gjort med sidan iaf.. = )

Nä, som jag, du och alla andra hade som misstanke då ;)

Tack, bara på planeringsstadiet än så länge, men jag tror det kommer lbi bra när den är klar ;)

Nä, nu ska jag bygga en webshop ;)

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Det går inte att sätta en bakgrundsbild till att fylla hela fönstret.

Så sant så...

Men man kan ju alltid trixa till det ändå med två absolutpositionerade <div>:ar och lite lämplig CSS ;)
Exempel: http://member.webforum.nu/2241/backgroundstretching.html

Princip:
* En div med en ensam img i för bakgrunden
* en div för "resten av sidan" (med "rätt" z-index) som får "överta" scrollningsansvaret från body med lite CSS...

Exemplet är testat (och funkar) i Moz 1.3/Win och MSIE6/Win iallafall... Och koden validerar både som xhtml och CSS...)

Var det något sådant du menade Ceeron ?

Jo det funkar ju fint =b
Dock blir ju min fina bild lite konstig när man for bestämma höjd o bredd på fönstret själv =b

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)