webForumDet fria alternativet

uppdatering

5 svar · 267 visningar · startad av MizzK

MizzKMedlem sedan juni 2003585 inlägg

ni kanske kan svara på varför min sidan inte vill uppdateras på nytt när man klickar på en knapp.. ex.. man är inne på hem sedan klickar man på en annan knapp och när man klickar igen på hem så uppdateras det ej.. vad kan detta bero på?

sidan finns här

hur gör jag för att den skall uppdateras?

sedan undrar jag vad alla javascript kod i början är.. det är Dreamweaver som har lagt till det.. när jag tidigare ändvände mig av det..

Nexus86Medlem sedan okt. 20022 683 inlägg

Uppdatera?

Japp. Det är dreamweaver.

ex. jag har en poll och när man klickar på den skall den komma åter till startsidan fast den skall uppdatera.. testade och göra så att pollen länkar till en annan sida när man röstat och att man måste klicka sig tillbaka men det fungerar inte för att den uppdaterar inte första sidan.. och jag vill att den skall göra det..

men vad e det för kod och behöver jag den?

För att den inte ska sparas i cachen och du använder asp, lägg till följande högst upp i filerna som ska uppdateras.

<%
Response.AddHeader "pragma","no-cache" 
Response.AddHeader "cache-control","private" 
Response.Expires = 0 
Response.ExpiresAbsolute = Now() - 1 
Response.CacheControl = "no-cache"
%>

Angående javascripten är det nog bäst att ha kvar. Du använder minst hälften genom att byta bild i menyn till vänster och dessutom finns det en regel som säger "laga inte vad som inte behöver lagas". ;)

det är en tjänst som jag använder.. men kan jag lägga in den här koden på sidan som jag inkluderar tjänsten på?

Du kan lägga in den där koden på alla asp-sidor du har. Ju fler dess bättre. Det den koden gör är att den ställer in att den inte ska spara sidan som koden ligger på i cachen hos besökaren och därför måste webbläsaren hämta ny information hela tiden. Och det syns ingenting för besökaren. Det skickas i headern och står därför inte heller i koden när man tar visa källa.

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb