supinumMedlem sedan feb. 2003115 inlägg vänligen knalla in på den här länken och fylli i lite å,ä och ö-bokstäver i fältet och klicka på knappen.
Frågan är vad resultat blir under textfält och knapp. Blir det läsliga å,ä och ö-bokstäver eller ett eländigt misch-masch.
Svara gärna med vilken webläsare och vilket OS ni kör...
tack på förhand David S
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Finfina bokstäver med IE6 på PC.
Mvh
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg win2k/IE/PC/Hårddisk
Funka fint!
supinumMedlem sedan feb. 2003115 inlägg Hur tusan kan det komma sig att svenska tecken redovisas så problemfritt. Det man skriver i textfältet i länken i det inledande inlägget lagras i en text fil 'data.txt'. när man sedan trycker på 'skicka' includeras den senaste versionen av text-filen.
Men om man försöker skriva å,ä och ö-bokstäver i ett vanligt html-dokument så blir det ju bara skit om man inte skriver om det som 'å' etc
voffo blire på dette viset
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Men om man försöker skriva å,ä och ö-bokstäver i ett vanligt html-dokument så blir det ju bara skit
Har jag aldrig varit med om. Vad menar du med "vanligt html-dokument"?
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Det funkar fint för mig också - vilken webläsare och OS jag använder kan du se genom att peka på ikonen näst längst till höger i "ikonraden".
martinMedlem sedan apr. 2000313 inlägg Det kan ju vara så att när man kör t ex mac och lassar över grejer med ftp till t ex en linuxdator och ftp-klienten skickar html-filen som binär fil, så ändras ascii-koderna för den utökade teckenuppsättningen, så ÅÄÖ och é och lite annat byts ut och blir skräp. Om man drabbas av detta kanske man kan ställa in i ftp-klienten, så den skickar HTML som text. Eller nåt.
XP Home Internet Explorer nån ny version
funkar bra
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg
supinum skrev:
Hur tusan kan det komma sig att svenska tecken redovisas så problemfritt. Det man skriver i textfältet i länken i det inledande inlägget lagras i en text fil 'data.txt'. när man sedan trycker på 'skicka' includeras den senaste versionen av text-filen.
Men om man försöker skriva å,ä och ö-bokstäver i ett vanligt html-dokument så blir det ju bara skit om man inte skriver om det som 'å' etc
voffo blire på dette viset
Tänkte du på att du måste använda dig av ä och sådana htmlkodade saker?