Skulle jag kunna ha nåt sånthär?
input type="button" onClick="location.href='form2.asp';" value="SubmitförForm2">
input type="button" onClick="location.href='form1.asp';" value="SubmitförForm1">
??
12 svar · 371 visningar · startad av SteveP
Jag har ett litet problem.
Min layout på sidan ser ut såhär
Form1TextFält1, Form1Textfält2, Form1Textfält3
Form1Dropdown1, Form1Dropdown2
Form[b]2[/b]Textfält1, Form[b]2[/b]Textfält1, Form[b]2[/b]Textfält3
<Input type="Submit"> <-- Ska submitta "FORM2"
Form1Textfält4, Form1TextFält4
<input type="Submit"> <-- Ska submitta "FORM1"
Som ni ser så ligger Form2fälten mellan Form1fälten.
Går det på nåt sett att ha det så?
Designen måste vara så.
Just nu går båda submitknapparna till samma action.
Skulle jag kunna ha nåt sånthär?
input type="button" onClick="location.href='form2.asp';" value="SubmitförForm2">
input type="button" onClick="location.href='form1.asp';" value="SubmitförForm1">
??
Det fick bli 1 <form> men 2 olika locations på submitknapparna. Fungerade fin fint
Det var tydligen ingen bra ide.
Jag får inte med mig några värden från <textfälten> när jag gör på det sättet
Nej, du säger ju bara åt browsern att byta sida, det är alltså precis som en vanlig länk.
Du kan ha två buttons som först sätter action och sedan submittar.
<input type="button" name="knapp1" onclick="document.forms[0].action='sida1.asp'; document.forms[0].submit();' value="ettan">
<input type="button" name="knapp2" onclick="document.forms[0].action='sida2.asp'; document.forms[0].submit();' value="tvåan">
Ungefär. :)
Mvh
Undeterminated StringConstant.
Kan forms verkligen vara nestade?
I värsta fall får jag väl använda mig av <Iframe>, men ja gillar inte att använda det.
<input type="button" name="UpdateMain" onclick="document.forms[0].action='PostListData.asp?ID=<%=VarContactID%>&Page=<%=IntPage%>&Action=Update'; document.forms[0].submit();' value="Update">
SteveP skrev:
Undeterminated StringConstant.
Sorry, så här ska det vara:
<input type="button" name="knapp1" onclick="document.forms[0].action='sida1.asp'; document.forms[0].submit();'" value="ettan">
<input type="button" name="knapp2" onclick="document.forms[0].action='sida2.asp'; document.forms[0].submit();'" value="tvåan">
SteveP skrev:
Kan forms verkligen vara nestade?
Nej, du ska bara ha ett formulär.
Mvh
Aa jag borde bara ha ett formulär men det går inte.
Jag har 2 olika avdelningar och den ena ligger mitt i den andra.
Man måste kunna uppdatera mittenområdet separat från mainområdet. Men tyvärr måste mittenområdet ligga mellan olika fält i mainområdet. Det är så dom vill ha layouten.
SteveP skrev:
Aa jag borde bara ha ett formulär men det går inte.
Det är klart det går. Du väljer ju själv vilka fält du vill ta om hand på mottagarsidan?
Jo men jag måste ju veta vilken av dom två update knapparna man trycker på eftersom uppdateringen kräver 2 separata insert statements, så att jag triggar rätt updatestatement. Annars måste jag ju köra båda update statements oberoende på vilken knapp man trycker på. Jag kanske kan lösa detta bättre i asp genom att checka värdet på knappen som blev tryckt med nån request?
SteveP skrev:
Jo men jag måste ju veta vilken av dom två update knapparna man trycker på eftersom uppdateringen kräver 2 separata insert statements, så att jag triggar rätt updatestatement.
Det var ju därför jag tänkte att du skulle byta action med onclick-eventet också...
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att värdet på submitknappar endast skickas om den klickas? Du borde alltså kunna ha ett enda formulär, med två vanliga submitknappar, och på asp-sidan bara kolla vilken som klickats.
<input type="submit" name="ettan" value="ettan">
<input type="submit" name="tvaan" value="tvaan">
Mottagarsidan:
<%
if Request.Form("ettan") <> "" then
' weehoo, någon klickade på ettan
elseif Request.Form("tvaan") <> "" then
' wäähaa, tvåan klickades!
End if
%>
Mvh
Stämmer utmärkt!