webForumDet fria alternativet

Font-weight: xxx?

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

4 svar · 344 visningar · startad av higa

higaMedlem sedan aug. 2000359 inlägg

Jag har funderat lite på font-weight: xxx. Är det tänkt så att om man t ex skriver font-weight: 250 så ska textens "fetma" vara mittimellan 200 och 300 ifall klienten klarar av att rendera det korrekt? Och finns det i så fall någon browser som klarar det?

elvelindMedlem sedan juli 2002167 inlägg

enligt w3c
så är 250 ett felaktigt värde att ange.

Verkar rätt skumt med numerisk font-weight isåfall...
Sedan känns det lite märkligt med "nakna" siffror när man vant sig vid att sätta ut enheter som t ex px, em och cm.
Lämpliga enheter för numerisk font-weight borde väl vara kg och kanske lbs, t ex borde
font-weight: 250kg och font-weight: 100lbs validera, men inte t ex font-weight: 200

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...
Jodå, visst kanske det kan kännas skumt om man ser det så...
Men font-weight är inte numerisk om man skall vara noga - den är deklarerad till att bara tillåta vissa fasta värden och dessa är blandat numeriska och alfanumeriska ;)

Värdena kan alltså ses som "inherit", "lighter", "bolder", "100", "400", "bold", "normal" osv...

Du får väl ta upp saken med W3C så att de ändrar detta till CSS3 - du har till den 30:e augusti på dig att kommentera "CSS3 Web fonts"-specifikationen som just nu är en "candidate recommendation" och tar du inte den chansen är det nog bara att svälja och se glad ut är jag rädd...

Hursomhelst så har Elvelind rätt och det är inte hans fel att det är som det är ;)

PEACE ! :birp

Tack för förklaringen, nu känns det mer logiskt.
Om jag tänker efter så är det nog faktiskt bra som det är, jag hade tidigare en diskussion om subliminala meddelanden med en person som pluggade psykologi, och han sa att det eventuellt skulle vara möjligt att prångla ut subliminala budskap genom att ha låta vissa ord ha en mycket lätt övervikt (typ motsvarande font-weight: 430) så att man inte upplevde någon fetstil förutom i det undermedvetna.
Nu är ju han lite konspiratoriskt lagd så jag kan väl knappast säga att jag har belägg för hans teori.

Mvh Lukas

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)