MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Finns det något sätt att få en textarea (readonly) att dynamiskt växa i höjd beroende på innehållet.
Detta är en variant jag fösöker då jag misslyckats att med javascript markera innehållet i en div.
Nu försöker jag få en textarea att se ut och fungera som en div (för att kunna markera), men misslyckas med att få höjden satt till annat än ett fast mått.
Det är alltså när jag skriver ut den, inte att den ska växa om någon skriver i den.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Med den här koden får du en textarea som tar upp 50% av fönstret:
<textarea style="height: 50%;"></textarea>
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Det var inte riktigt så jag menade.
Jag skriver ut i PHP:
<textarea>$text</textarea>
Är då $text t.ex
Rad 1
Rad 2
Rad 3
Så ska textarean bli tre rader hög, är den 47 rader så ska textarean bli 47 rader hög.
Jag har försökt göra workarounds typ denna:
<div class="code" style="position:relative;visibility:hidden;">
rad 1<br>
rad 2<br>
rad 3<br>
rad 4<br>
<textarea class="code" style="position:absolute;left:0px;top:0px;
width:100%;height:100%;overflow:auto;visibility:visible;">
rad 1
rad 2
rad 3
rad 4
</textarea>
</div>
Men i IE6 blir då textarean bara två rader hög.
Allt är egentligen en workaround för det här som jag inte fixar (förutom i IE): http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=80163
Det kan alltså finnas ett eller fem eller eller flera sådana här "textpaket", som jag idag skriver ut i divar, men som jag vill ha ett sätt att med ett knapptryck kunna markera.
Du kan ju förstås räkna rad längd och antal radbrytningar i php och sedan föra in det.
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg
Nickemannen skrev:
Du kan ju förstås räkna rad längd och antal radbrytningar i php och sedan föra in det.
Jag har funderat på det, men det föll på att många rader är längre än vad textarean är bred, så de hamnade på två eller flera rader i textarean.
Texten innehåller kodpartier, så att hugga den vid vissa radlängder blir heller inte så bra.
En sådan lösning kan som mest bli en nödlösning. Möjligtvis ihop med manuell formattering av kodpartierna.
Alternativet är att låta det vara kvar vid endast manuell markering (så ser det ut nu)