webForumDet fria alternativet

styra browser

7 svar · 365 visningar · startad av Mira

MiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg

...jag undrar om man kan styra hur browsern ska se ut (tex. ta bort toolbar) som man gör på en popup, men direkt på den sidan man kommer till när man skriver in en adress - utan att behöva göra en länk.

ps. jag undanber mej ev. motståndare till denna funktion - ni brukar vilja göra er hörda...

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

En person som kommer till din sida kan ha hur många verktygsfält ock menyer som helst i sin browser, inget du kan göra något åt. Om du inte programmerar ett eget gränssnitt för en browser förstås.. med MFC eller liknande..men jag antar att det var html du pratade om?

Jag har kommit till sidor där ett fönster öppnas utan menyer, osv... som en popup, men utan att man klickat på en länk.
Så att det går med HTML - eller CSS eller javascript - det är jag säker på.

Det finns ju tex. en kod (CSS?) som tar bort scrollen:
<body style="overflow:hidden;">
Finns det inget liknande för menyer, mm.?
Eller nåt med "BODY onload"........

MartinDMedlem sedan juli 200322 inlägg

Du kan öppna ett ny fönster utan att någon klickar på en länk genom att använda onLoad i body-märket:
<body onLoad="popup()">

Lägg sedan till detta i head::

<script type="text/javascript" language="javascript">
<!--
	function popup() {
		window.open('popup.html','popup','toolbar=no,menubar=no,location=no,height=300,width=300')
	}
//-->
</script>

I funktionen popup() får du ändra hur du vill att det nya fönstret ska se ut.

Mira skrev:

Jag har kommit till sidor där ett fönster öppnas utan menyer, osv... som en popup, men utan att man klickat på en länk.
Så att det går med HTML - eller CSS eller javascript - det är jag säker på.

Det finns ju tex. en kod (CSS?) som tar bort scrollen:
<body style="overflow:hidden;">
Finns det inget liknande för menyer, mm.?
Eller nåt med "BODY onload"........

Jovisst, men när du skrev

Mira skrev:

men direkt på den sidan man kommer till när man skriver in en adress

uppfattade jag det som att du ville styra huvudfönstrets utseende, det kan ju vara lite knepigare..

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmmm...
Du kan som sagt öppna en ny sida som en Popup i Javascript för att få bort menyer osv - men problemet att ta bort menyer och toolbars från det fönster som redan är öppet har nog ingen lösning...

Exempel på referenser som hävdar att det inte går:
http://beta.experts-exchange.com/Web/Web_Languages/JavaScript/Q_20561985.html
http://dbforums.com/arch/195/2002/8/477510

Släng ut en fråga i Javascriptforumet och se om någon av hjältarna där vet lite mer om detta vetja!

uppfattade jag det som att du ville styra huvudfönstrets utseende, det kan ju vara lite knepigare..

Jag har fått för mej att det varit huvudsidan...

Men man måste alltså öppna nytt för att det ska funka... kan man göra så att huvudfönstret stängs när det nya har öppnats... funderar bara hur andra har löst det i såfall...

Ja, det kanske var en fråga för JS-forumet...

Tack för svaren.

Mira skrev:

...kan man göra så att huvudfönstret stängs när det nya har öppnats...

Du kan fråga om personen vill stänga sitt fönster, men tack och lov kan du inte stänga det utan vidare hur som helst. Hur skulle det se ut, om helt plötsligt browserns fönster ersattes av något som är ingenting? ;) Inte skulle jag använda den i alla fall.

Däremot kan du ju använda opener.close på ett popupfönster..<edit>i alla fall på mac</edit>(som det som tur är finns program som tar bort ;) )

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)