webForumDet fria alternativet

Bakgrunden

11 svar · 490 visningar · startad av Farmor

FarmorMedlem sedan mars 200340 inlägg

Hallå, jag undrar om jag på något sätt kan ha en bakgrund i en Iframe sida där jag bara gör så att jag sträcker ut sidan så att den tar upp 100% av iframen men fortfarande ha kvar så att den står still och rör sig inte när jag scrollar runt på sidan? MVH// Markus..

sorhhMedlem sedan dec. 2002536 inlägg

Hmm, om det bara är så att du vill ha en bakgrund som är fast trots att man scrollar lägger du bara till bgproperties="fixed" i BODY-tagen. Annars får du nog förklara dig lite bättre.

Alltså, jag har redan det.. Men jag vill att den ska göra som man kan göra med skrivbords bakgrund, sträck ut.. så om den är 10*30 pixlar att den ska sträckas ut över hela iframen..

sorhhMedlem sedan dec. 2002536 inlägg

Du kan göra en tabell med bakgrund som sträcker sig över hela sidan.

T.ex.

<TABLE WIDTH="100%" HEIGHT="100%" BACKGROUND="bild.gif">
<TR>
<TD>

Innehåll

</TD>
</TR>
</TABLE>

Går kanske att göra på något bättre och smidigare sätt...

Men problemet är det att jag har divs med en viss opacitet så när jag scrollar på sidan så blir dom som genomskinliga med text och allt över bakgrund bilden, därför jag måste ha det som bakgrunds bild och går inte i en tabell.. = ( Tyvärr.. Men jag tycker att det måste gå på något sätt att den täcker hela iframen oavsett vilken upplösning och sånt jag har.. som alltid 100% av iframen, inte en viss bestämd storlek..

Snälla hjälp mig om det går, om det är omöjligt så säg det för då måste jag försöka lösa det på något annat sätt, finns det något script som gör det så hjälp mig med det..

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Den här är gammal och funkar visst inte i NN6/Moz m.fl. - men den funkar i MSIE6 och den ger kanske en idé om hur man kan göra med lite scripts kopplade till diverse events...
http://www.webreference.com/dhtml/diner/bgresize/

tyvärr, funkar inte.. Jag måste ha det som bakgrund för jag har ju divs med genom skinlighet och bakgrunden ska stå kvar på samma ställe och man kan scrolla sidan upp och ner och läsa dom genomskinliga divsen så man ser bakgrunden genom divsen men ändå ser texten bra.. förstår ni?

Hmm...

Har du en prototyp på sidan du kan lägga upp nånstans och länka till här så att man kan angripa problemet mer specifikt ?

kan lägga upp sidan så ni förstår vad jag menar..
Just nu har jag den upplagd som jarvklo föreslog, då får du se vad jag menar med att det inte funkar..
Börja inte dömma den än för den är lång ifrån klar, behöver bara fixa det här med bilden sen ska jag fixa resten av bilderna och sånt, detta är mest test saker för att kunna visa hur det ska vara.. =)
http://hem.passagen.se/farmor10/OGC/OGC/start.htm

Hmm...
Är det här mer i stil med det du är ute efter?
http://member.webforum.nu/2241/iframetest.html

Bilden ligger "bakom" den lite lagom transparenta iframen och "stretchar" hela tiden till samma dimensioner som den.

Styckena i den inladdade filen i sin tur har också lite transparens för sig ;)

Hacket bygger på kod jag hittade här: http://www.experts-exchange.com/Web/Web_Languages/CSS/Q_20635012.html och funkar såvitt jag kan se även hjälpligt i Mozilla...

Däremot går det inte att validera koden pga ALLOWTRANSPARENCY-attributet som krävs på iframe-taggen - men det är en annan historia det ;)

Tackar tackar, det hjälpte.. Fick till det ganska bra som jag ville has men snart kommer det mera.. Tackar tackar..

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)