webForumDet fria alternativet

clear:both gömmer min text

0 svar · 186 visningar · startad av beata

beataMedlem sedan juni 20031 inlägg

Edit igen: Felet verkar inte alls vara löst får samma sak igen men nu är det inte alltid hela texten som försvinner utan bara den sista/de sista raderna på sidan. Jag fattar nada och skulle verkligen uppskatta lite hjälp. /Bea som känner sig så här :q

Edit: Problemet är löst, en kvarlämnad z-index: 100 i koden var tjuven.

Har ett stort problem. Min text göms av en clear:both.

Jag har några nestlade div och en av dem har clear:both för att kolumnerna skall bli lika höga men av någon anledning ritas då inte min text ut. Men den kommer fram om man markerar texten.

Strukturen på mina divs är så här:
div container innehåller:
div mitten (är bakgrunden med den streckade linjen som skall skina igenom mellan meny och innehåll) innehåller:
div meny
div innehall (som alltid måste vara lika hög som menyn) innehåller:
div utfyllnad (har en clear:both föratt fylla ut innehall så den blir lika hög som menyn)

Det fungerar som det skall i Netscape 7 och i Opera 6 men inte i IE6. Håller på att få ett bryt på att saker och ting fungerar olika i olika läsare. Bland annat är mittenlagret ett resultat av att border inte ritades ut på samma sätt i alla läsare. Grunden till problemet är att jag aldrig vet om menyn eller innehall kommer vara den högsta kolumnen och därför kan jag inte bara sätta en border på en av dem.

För att se koden kika på: http://student.educ.umu.se/~beekan03/sda07v03/index_with_css_in_file.html

Jag skulle bli överlycklig om någon kunde komma på en lösning åt mig så att min sida kunde få se ut som den skall (gjorde den med tabell först se http://medlem.spray.se/henbyl/webbplatsen/mallen.html) och visst jag skulle kunna ha en tabell men det ställer till lite andra problem.

(OBs menyn fungerar inte, den ligger bara där för att visa vilka kategorier som skall ingå. Sitter och försöker bestämma vilken typ av meny det skall bli.)

262 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
136 ms — hämta forumlista (db)
122 ms — hämta statistik (db)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)