MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg kan man på ngt sätt skapa en mall med grunddesignen i html. Dvs mallen skall gå och ändra och de ändras på alla sidor.. läste att dreaweaver har den funktionen, men e inte riktigt sugen på att använda mig av DW. föredrar ren html, tabeller.. mha lite css =)
finns det ngt bra knep? jobbigt att varje gång man ändrar ngt i grunden gå in i alla 10000000 sidor och ändra samma sak, tar en massa onödig tid =)
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg I ren HTML kan det nog bli svårt..
Att infoga dokument med SSI tycker nog jag är det enklaste och smidigaste om man vill skapa "mallar".
mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg Css kan kanske vara din lösning?
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg gör vad då?
SSI:
<!--#include file="dokument.htm" -->
CSS:
<style type="text/css">
<!--
div{width:200px;height:100px;border:1px solid black;}
.enklass{color:red;}
-->
</style>
<div>Ett lager...</div>
<p class="enklass">Röd text</p>
MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg men om jag använder mig av ex. ssi är det bara att sätta in koden i filen de ska komma i, men min fråga är då hur vet den var den ska placer det?
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Du sätter in den där du vill ha den helt enkelt.
[red]Meny.htm:[/red]
|<a href="sida1.htm"> Sida 1 </a>|<a href="sida2.htm"> Sida 2 </a>|<a href="sida3.htm"> Sida 3 </a>|
[red]Sida1.htm:[/red]
<!--#include file="Meny.htm" -->
<br>
Denna meny är inflätad var jag vill på sidan med SSI
MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg vilket typ innebär att de liknar att arbeta med frames eller? alltså att man bygger d olika delarna i olika html dokument eller?
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Nej, inte frames (men det kan man förståss använda ändå).
Låt säga att Pelle Pettersson går in på sidan som heter "sida1.htm" så kommer menyn(meny.htm) att visas högst upp och den resterande texten på sida1 visas under menyn. Alltså det kommer att se ut som en(1) sida för "Pelle".
Skulle han av någon anledning råka gå in på sidan meny.htm så syns endast menyn.
Och det finurliga i detta är som du själv kanske kan räkna ut, är att du endast behöver en sida med alla menyelement som du sedan länkar in via SSI (Server Side Include).
Att tänka på är, att du tar bort alla "sidomärken" alltså <html><head><body> eftersom att du annars kommer att få te.x. två stycken <body>-taggar osv. (i detta fall meny.htm)
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg
Jesper T skrev:
Du sätter in den där du vill ha den helt enkelt.
[red]Meny.htm:[/red]
|<a href="sida1.htm"> Sida 1 </a>|<a href="sida2.htm"> Sida 2 </a>|<a href="sida3.htm"> Sida 3 </a>|
[red]Sida1.htm:[/red]
<!--#include file="Meny.htm" -->
<br>
Denna meny är inflätad var jag vill på sidan med SSI
Dock tror jag att sidan där man inkluderar den andra sidans filtillägg måste vara shtml, alltså skulle filen i det här fallet heta Sida1.shtml. :)
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Ok, det är så det funkar. Det slipper man ju med ASP... :)
Servern måste väl dessutom kunna hantera shtml.
MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg precis så jag menade.. att principen med frames och ssi är lite lika, man har olika htm sidor och redigerar dem olika... men i frames syns det att d är olika sidor meddans i ssi är det en..
men min fråga då är om jag kan ha en hel tabell med innehåll som "Mall" dvs den jag infogar. och sedan bara ändra mitten delen i tabellen.. i det nya dokumentet.. lite svårt att beskriva hur jag menar men gå in på http://www.hh.se/stud/vi02likn/index.htm så ser du hur jag byggt upp den sidan... vill alltså slippa sätta in samma kod flera ggr och bara kunna ändra texten i mitten.. =)
ska ta och testa det med ssi.. låter bra =)
MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg vad krävs av servern för att den skall klara ssi.. är det ngn programvara man skall installera?
MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg har installat iis som windows har, men det fungerar endå inte..
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Ja, visst kan du det. Du kan i princip plocka in vilken kod du vill i det infogade documentet. ex
<table>
<tr>
<td><!--#include file="Meny.htm" --></td>
</tr>
</table>