webForumDet fria alternativet

snabbladdad

17 svar · 409 visningar · startad av MizzK

MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg

hur får man en sida som man gjort i tabeller snabbladdat och så man slipper ladda om alla bilder som e samma hela tiden.

tacksam för svar!

här kan ni kolla på sidan och gärna komma med synpunkter. Sidan är dock fortfarande under konstruktion.

http://www.hh.se/stud/vi02likn/index.htm

bymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Uhmmm.. ?

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Du kan ju börja med att ta bort alla komentarer och annat onödigt.
exempel:

<!-- ######################################### start body ############################################################### -->

hjälper inte, redan testa d =) sen har dem för att hålla ordning på min kod =)

andreascarlssonMedlem sedan feb. 2003202 inlägg

Försök minska bildernas storlek (i Kb) via något bildredigeringsprogram. Du kan säkert spara några kilobyte där...

Annars så är det väl inte så mycket man kan optimera direkt, eftersom du ville ha kvar kommentarerna... Du kanske kan överväga att göra kommentarerna mindre?? Måste du t.ex. ha så många #-tecken i dem?

Tänk på att varje tecken (inklusive mellanslag, tab, etc.) skall överföras till klienten varje gång en förfrågan görs. Ju mindre "skräpkod" du har, desto snabbare laddas sidan!

higaMedlem sedan aug. 2000359 inlägg

För mig så laddade sidan på ett kick, men hur som helst så har jag några optimeringstips:
1. Grafik är överflödigt till rollover menyn till vänster, ren text går precis lika bra. När det gäller den lilla kvadraten till vänster om menyvalen så kan du t ex ha den som bakgrund till länkarna (med no-repeat), och onmouseover-kvadraten som bakgrund på hover. På så vis sparar du ytterligare några bytes på att skippa lite javascript.
2. För att boosta sidladdningar ytterligare för återkommande besökare så sätt en lång expires på bilder (t ex 6 månader) och kort expires på html-dokument (t ex 5 dagar). Behöver man sedan byta ut grafiken så behåller man dom gamla bilderna och sparar dom nya uner nya namn.

andreascarlssonMedlem sedan feb. 2003202 inlägg

"...så sätt en lång expires på bilder (t ex 6 månader)..."

Hur gör man detta?

bilderna har jag optimerat i ps tidigare, men de kanske går mer =) och hur gör man när man ska..
"...så sätt en lång expires på bilder (t ex 6 månader)..."

NoiseMakerMedlem sedan sep. 2001171 inlägg

kan man inte också sätta ett javascript som ser till att alla bilder laddas innan sidan visas? Det går inte snabbar men kan se bättre ut kanske?

Fast för mig gick det tillfredställande fort ändå.

visst går det rätt fort, men tänker på de stackars modemarna =)

jag har med läst ngt om ett javascript men vet inte vilket och hur man gör.
ngn som kan?

vad tycker ni annars om designen?

snygg trots tung grafik. Mycket ren och lättläst sida (mycket positivt)!.

En sak dock.. sidan är på tok för bred.
Tips: sitt inte och utveckla med upplösningen 1200x1600, man får fel proportioner då =)

för bred? vad menar du med d?
tabellen ligger i 730(text och likn)+170(bilderna till höger) vilket ligger vid standard för 800x600 den gråa bakgrunden kan bli hur bred som helst =)

vilken upplösning kör du i?

ser nu när jag testar att de troligen har blivit ngt fel ngn stans när den är så bred i 800x600 ska kolla upp detta

hmm.. nja ok då. Den håller sig innanför.. bara jag som inte gillar att köra i maximerade fönster. Men att fylla ut 800 helt gör att sidan uppfattas rätt bred, enligt mig. Du har ju inte så mycket text att den måste vara så bred..

kanske bara jag =)
Som sagt, bra i övrigt.

jag kommer att minska ned det till 700 istället för 730.. då blir den lite mindre iaf.. =)

förrästen att arbeta med frames är det mer b, och/eller blir sidan enklare och snabbare att ladda då? hmm funderar på lite frames..
sen kommer sidan senare i år att skrivas om till asp.. är det enklare att skriva om den om d är i tabeller eller i frames?

FlashesMedlem sedan jan. 2003282 inlägg

Du har inte sidan under "kolla min hemsida" men du får minus på stavning, avstavning mm. av mig, särskilt med tanke på vem din sida vänder sig till.

Mvh
Jan-Olov

texten är inte klar än =) endast dummy text, viss text e klar men ej korrektur läst, så det var jag medveten om =)

ps. har även ett inlägg där me =)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)