webForumDet fria alternativet

Scrollningslist i <iframe>

19 svar · 412 visningar · startad av hildurblad

hildurbladMedlem sedan maj 2003107 inlägg

Hej,

Har ett problem som jag inte blir riktigt klok på. Håller på med en sida som innehåller en <iframe>. När själva startsidan laddas in syns ingen scrollningslist på <iframen>. Men när man sedan väljer ngn av länkarna (där det är lite mer text och ett scrollningsbart lager, precis som på första sidan) så dyker scrollningslisten upp. Detta inträffar i IE5 på Mac. På PC verkar det inte vara några problem med detta.
Adress http://www.predator.nu

Har läst i några inlägg att det beror på vilken doctype man använder. Vilken skall jag använda??? :q

Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig!!!

Redigerad:
Kanske ska tillägga att när jag i PC IE6.0 trycker på uppdatera så laddas den iframen in som jag befinner mig på just nu, medan man i IE5 på Mac hamnar på startsidan. ??? Vad har jag gjort fel?

PalleMedlem sedan apr. 20002 716 inlägg

Kan vara ett css-problem också, finns mängders mängder med css-buggar i IE5 för Mac.

http://www.l-c-n.com/IE5tests/index.shtml

konstigt i så fall

Men det konstiga är ju att <ifamen> på startsidan ser OK ut, men inte när man byter sida, trots att de ser likadana ut.

www.predator.nu skrev:

oncontextmenu="return false"

Hmm.. lite irriterande, svårt att kolla efter fel. :OO

Jag tar bort det

Hej,

Jag vill ju ha din hjälp så jag skall ta bort det, på startsidan och under länken "Hela Sverige ska leva".
Fixar det med en gång...

Bra! :bire

En skillnad som jag ser är att du på start2.htm initierar

[red]onLoad="InitialiseScrollableArea()"[/red]

..i din body-tagg.
Detta gör du inte på ex. sverige3.htm

Kan det vara så att du helt enkelt glömt att lägga till onLoad="InitialiseScrollableArea()" på de andra sidorna?

Nä,

HEj,

Nej, jag råkade ta bort initialise... när jag uppdaterade sidan. Nu finns den där igen. Men den fungerar ändå inte.

Hittade en sak till som inte är helt lika...

start2.htm:

[red]<div id="Layer1" style="position:absolute; width:166px; height:220px; z-index:2; left: 485px; top: 0px">[/red]

sverige3.htm:

[red]<div id="Layer1" style="position:absolute; width:200px; height:199px; z-index:2; left: 470px; top: 0px">[/red]

storleken på flash-bilden

Hej,

det är storleken på bildspelet som skiljer sig. Men eftersom bilden är högre på start2.htm och det där inte visas någon scroll borde det väl inte spela någon roll?! Då borde det ju fungera på sverige3.htm

Inte på startsidan felet ligger då?!

Kan det inte vara på startsidan (index.htm) som felet ligger då? När jag som har PC IE6.0 trycker på uppdatera uppdateras ju den <iframen> som jag befinner mig på just då, medan man i MAC IE5.0 hamnar på startsidan igen (med <iframen> som laddas in från början).

Tänkte på bredden.. hur ter sig scrollern?
Kommer den vertikalt, horisontellt eller bägge?

höjdled

Scrollern kommer endast i höjdled.

Jag blir alldeles snurrig snart...

Nä, nu vet jag inte vad jag ska ta mig till!!! Jag måste lösa det här problemet. Varför kommer det upp en scrollningslist? Antar att det måste vara ngt "fel" med det scrollningsbara lagret. Men varför fungerar det på startsidan men inte de övriga sidorna???

Snälla, någon som kan hjälpa mig...

:( :( :(

m_soderlundMedlem sedan sep. 20024 733 inlägg

För mig syns allt perfekt.. :q

PÅ Mac

Hej,

ja det är på Mac IE5 som det inte fungerar.

R. Startsidan fungerar bra, men inte om man väljer ngn länk som har ett scrollningsbart lager.

m_soderlundMedlem sedan sep. 20024 733 inlägg

Ok.. :(

Ytterligare kommentarer...

Har ingen Mac själv, därför är det så svårt för mig att lösa det här. Kan ju inte kontrollera ändringarna själv...
Nu har jag iaf fått bekräftat att det är när man väljer en länk (med scrollningsbart lager) som scrollningslisten dyker upp. Även när man väljer en länk med precis samma innehåll som startsidans <iframe> så dyker scrollningslisten upp, fastän den inte gör det på startsidan. Knepigt!!!

Har jag gjort ngt fel med <iframens> inställningar?! Eller är det ngt med det scrollningsbara lagret?!

Sorry att jag tjatar så. Men jag måste lösa detta problem...

WebbanMedlem sedan maj 200337 inlägg

Jag har Mac :-)

I min Mac ser det okej ut i IE 5.2, ingen scrollningslist.

Jag kan ju trösta dig med att de flesta Mac-användare skyr IE och föredrar Safari istället (eller ev Camino). Allt ser okej ut i Camino också.
Tyvärr funkar inte dropdown-menyn i Safari, alla länkar står på samma ställe, i en enda gröt.

Kanske ska tillägga att jag har Mac OS X, kanske funkar annorlunda i OS 9 ?

testade du fler sidor än startsidan

HEj,

Tack för din hjälp. Testade du fler sidor än startsidan?

WebbanMedlem sedan maj 200337 inlägg

Ja, det såg bra ut på de sidor jag kollade.

Genererad på 383 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb