webForumDet fria alternativet

Backknappen

6 svar · 285 visningar · startad av Catalina

CatalinaMedlem sedan okt. 200069 inlägg

Hej!
Nu skulle jag behöva lite hjälp med hur man ser till så att användaren inte kan klicka sig bakåt i ett flöde, mao inaktivera browserns-back-knapp.
/Catalina

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Jag tror inte att det går att inaktivera den, eftersom det inte är något event i sig. Men det kanske skulle fungera om du öppnade ett eget fönster, som har toolbar=no och sedan fångar onkeypress och kollar om dessa är ALT+v/h-pil eller backspace och isånnafall inte gör något. Nu vet jag inte om det skulle fungera, men kanske... ;)

------------------
Vem släckte lyset?

[Redigerat av Engine^ den 11 jan 2001]

GustavMedlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Du kan ju alltid ha en redirection-sida som tar dig vidare till den "sidan". När nån sen försöker klicka sig tillbaka så hamnar man på redirection-sidan och hamnar då på "sidan" igen.

Smart va? :e

Fast man kan ju såklart vara snabb och klicka 2 gånger på Back-knappen, men hur många nötter vet om det? ;)

BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Du kan ju alltid ha en redirection-sida som tar dig vidare till den "sidan". När nån sen försöker klicka sig tillbaka så hamnar man på redirection-sidan och hamnar då på "sidan" igen.
Smart va?

Ja, smart om man vill ha så få besökare som möjligt.
Hata!!

Fippla inte med min webbläsares inställningar, jag har den inställd som jag vill..

/j

[Redigerat av Batboy den 12 jan 2001]

QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Varför i hela friden skulle man inte få backa?? :q

Å andra sidan är det bara att högerklicka och ta Back eller Alt+vänsterpil... ;)

------------------
To be or not to be - that's not a question!

GustavMedlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Batboy:

Det är ju ett sätt att göra det på iaf.

Men visst håller jag med om att det är störande...

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

Frågan är fel ställd för det finns ALDRIG NÅGONSIN ett skäl till att användaren inte skall kunna använda back-knappen.

Vad man gör om man vill att en besökare inte skall gå gå tillbaka till en tidigare sida är att se till att sidan tas bort ur användaresn cache- Ekicka med att sidan skall gå ut (Expire) vid en viss tidpunkt(t.ex. när sidan genererades). Då kommer webbläsaren gå till server och hämta sidan igen när denna trycker på backknappen.

På så sätt kan man se till att skicka tillbaka en uppdaterad sida eller en sida som säger "Fösök inte fuska genom att gå tillbaka..."

Dvs detta fungera bara för genererade sidor och inte när man har statiska sidor - men har man statiska sidor så vill man förmodligen inte stoppa användaren att använda tillbakaknappen eller så använder man helt enkelt fel teknik.

------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro

[Redigerat av Vetgirig den 17 jan 2001]

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)