webForumDet fria alternativet

Layers + Frames (igen)

7 svar · 294 visningar · startad av MinOrk

MinOrkMedlem sedan aug. 2000234 inlägg

Sökte här på webForum och hittade det jag skulle, men förklaringen pekade på en länk som inte längre fungerade...

I alla fall, jag har tre frames (3 "rader"). I topframen ligger endast en bannerliknade bild samt under den en menyrad (bestående av bilder). I mittenframen skall informationen visas och längst ner ligger ytterligare en "banner".

Jag vill ha "dropdown"-liknande menyer. Jag har byggt dessa m.h.a. <DIV>-taggen.

Problemet är att menyn endast visas i top-framen och döljs därför av mitten-framen. Är det möjligt att göra ett <DIV> (eller liknande) i top-framen som visas över mitten-framen?

Tacksam för svar.

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

kolla in denna tråd.
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=67058

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

Varför måste du ha en frame-lösning till detta? Nyfiken

PepeJeria> För att den som skall uppdatera sidan så att den "lever" tycker att det är för svårt med en lager-lösning.

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

MinOrk skrev:

PepeJeria> För att den som skall uppdatera sidan så att den "lever" tycker att det är för svårt med en lager-lösning.

Svårt? Det är väl svårare att hålla koll på flera olika sidor inom en ramuppsättning? :e

Håller med mikkeX, frames är blä.

Jag menar, för att lösa det problemet du har så kommer du få använda dig av createPopup tex, något som bara fungerar i IE 5.5+
Alltså en icke-standard lösning när du kan använda endast en sida som fungerar på alla (nya) browsers.

Tror att det blir enklare än så. Tar nog bort menyn och låter användarna navigera till vänster "som vanligt" i stället. Eller så lägger jag menylagren i en annan fil än den som skall vara längst upp.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)