Jag undrar lite om hur bra ni är på XHTML. Själv gjorde jag W3schools test lite snabbt, med följande resultat:
Result:
17 of 20
85%You can be proud of yourself!
Time Spent
3:38
Ni kan göra testet här: http://www.w3schools.com/xhtml/xhtml_quiz.asp
21 svar · 608 visningar · startad av m_soderlund
Jag undrar lite om hur bra ni är på XHTML. Själv gjorde jag W3schools test lite snabbt, med följande resultat:
Result:
17 of 20
85%You can be proud of yourself!
Time Spent
3:38
Ni kan göra testet här: http://www.w3schools.com/xhtml/xhtml_quiz.asp
Result:
19 of 2095%
You can be proud of yourself!
Time Spent
3:05
Nedrans Palle. ;)
Result:
20 of 20
100%Perfect!!!
Time Spent
1:27
Jag fick 17 på 2:30. Det är lite lustigt, eftersom jag inte är speciellt bra på HTML/XHTML, utan svarade det jag ansåg mest lämpligt. Finns det inga svårare test? :P
@nders skrev:
Jag fick 17 på 2:30. Det är lite lustigt, eftersom jag inte är speciellt bra på HTML/XHTML, utan svarade det jag ansåg mest lämpligt. Finns det inga svårare test? :P
:e
Nepp - även de som inte kan XHTML ska få 17/20. Fast jag kan XHTML, bara lite trött idag. 7 timmars sömn på 2 dygn är för lite..
Bara för att förtydliga vad jag menar: Detta test är på intet sätt rättvisande. Jag är totalkass på HTML och XHTML och allt som har med det att göra. m_soderlund är garanterat mycket bättre än vänstertecknad, trots samma resultat.
Slutsats: jag suger, trots resultatet. ;)
Mvh
Result:
20 of 20
100%
Perfect!!!
Time Spent
2:38
För ett tag sedan så testade jag mig för övrigt på skilldrill (fast då var det webbutveckling allmänt typ), deras test är lite längre och är tuffare.
Jo - jag fick också 20 av 20 när jag försökte, men sedan började jag fundera lite över fråga 11...
11. Which elements are mandatory in an XHTML document?
doctype, html and body
doctype, html, head, and body
doctype, html, head, body, and title
Hmm... §e
Den frågan kan man väl rimligen inte svara "rätt" på med de tillgängliga alternativen...
Jag menar - jag förstårockså mycket väl att de menar "vanliga" webbsidor skrivna i XHTML - men frågan är inte formulerad så att det är *helt* uppenbart ...
Resonemang:
De nämner inte vilken version av xhtml frågan gäller - alltså måste man väl rimligtvis kunna anta att svaret skall gälla oavsett vilken <!DOCTYPE man väljer - eller hur?
Fundera på den en stund och betänk sedan vad som *egentligen* måste finnas i ett xhtml-dokument som använder Frameset-DTD:n
<!ELEMENT html (head, frameset)>
Hmm... Ingen body! - däremot ett, och endast ett, frameset!
doctype, html, head och title är alltså de enda som verkligen måste finnas i alla versioner av xhtml... :e §e :birp ;)
Result:
19 of 20
95%You can be proud of yourself!
Time Spent
2:22
Skulle haft 20, såg efter att jag hade gjort testet att jag hade råkat fylla i fel på frågan om vilka taggar som måste vara med i ett XHTML-dokument. :r
Den här tråden kanske kan vara rolig att läsa f.ö. :)
Result:
20 of 20
100%Perfect!!!
Time Spent
1:19
20 frågor på 1:19 är typ mindre än 4s/fråga. Det räcker ju knappt till att läsa frågan om man inte gjort testet 100ggr innan? :)
Jag har gjort det en gång innan. Läser man alternativen innan frågan så kan man på många frågor lista ut vilket som är rätt på 2 sek så får man några extra sekunder till dom andra frågorna :)
Väl, jag har inte läst på om xhtml, men jag får väl vara nöjd ;)
Result:
18 of 20
90%You can be proud of yourself!
Time Spent
3:47
jarvklo skrev:
Jo - jag fick också 20 av 20 när jag försökte, men sedan började jag fundera lite över fråga 11...
11. Which elements are mandatory in an XHTML document?
doctype, html and body
doctype, html, head, and body
doctype, html, head, body, and titleHmm... §e
Den frågan kan man väl rimligen inte svara "rätt" på med de tillgängliga alternativen...
Jag menar - jag förstårockså mycket väl att de menar "vanliga" webbsidor skrivna i XHTML - men frågan är inte formulerad så att det är *helt* uppenbart ...Resonemang:
De nämner inte vilken version av xhtml frågan gäller - alltså måste man väl rimligtvis kunna anta att svaret skall gälla oavsett vilken <!DOCTYPE man väljer - eller hur?Fundera på den en stund och betänk sedan vad som *egentligen* måste finnas i ett xhtml-dokument som använder Frameset-DTD:n
<!ELEMENT html (head, frameset)>Hmm... Ingen body! - däremot ett, och endast ett, frameset!
doctype, html, head och title är alltså de enda som verkligen måste finnas i alla versioner av xhtml... :e §e :birp ;)
Gött å se, det var inte bara jag som undrade på den :q , <body> har väl inte varit standard i någon dtd :q
Åtminstonde i 4.x står den som optional.
Frankof.... Nu blandar du ihop xhtml och HTML igen :e
body är obligatorisk i alla <!DOCTYPEs för xhtml utom xhtml 1.0 frameset - däremot är den - som du säger - alltid valfri i HTML4.x ;)
Min kluring riktade sig mot att de inte angav vilken version de menar, och att det medför att inget av alternativen är "rätt" om man vill hårddra saker och ting lite - vilket jag, som vanligt ;) - fick för mig att göra för att vara lite obekväm :e