webForumDet fria alternativet

Bakgrundsbild i border?

9 svar · 224 visningar · startad av NETwork

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Om jag exempelvis har en style="border-top:20px" kan jag på något sätt lägga en bakgrundsbild i bordern då?

Eller om det finns något annat sätt att lägga en bild högst upp och längst ned i en div som ska vara dynamiskt hög så får ni gärna skriva det också... Observera att det ska vara EN div, kan inte lägga en div över och en under med bakgrundsbilder i eller liknande, förutsättningarna är alltså en div med dynamisk höjd och inget annat... :)

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

Kan du utveckla det här lite bättre?
du vill ha en bakgrundsbild längst uppe på en div? och längst ner?

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

..här kanske: Border Images

Har dock kass koll på vilka (om någon) läsare som klarar CSS3.

Finns nog ingen browser som stöder CSS3... Det är ju fortfarande en working draft.
Mozilla dock kan jag tänka mig har implementerat något av det.

PepeJeria skrev:

Kan du utveckla det här lite bättre?
du vill ha en bakgrundsbild längst uppe på en div? och längst ner?

Nejdå, det behöver inter vara en bakgrundsbild. Vad jag vill göra är att på något sätt med css få in en bild högst upp och en bild längst ned i en div som är dynamiskt hög (kan alltså inte lägga in en hel bakgrundsbild i hela diven). Jag vill helt enkelt ha rundade hörn och jag har ingen möjlighet att komma åt diven annat än genom css och kan inte lägga något annat ovanför den eller under den.

Det bör ju också helst fungera i nyare IE och åtminstone inte få sidan att balla ur helt i ns...

Balla ur? Mozilla/Netscape har bättre CSS stöd än IE 6...

Man kan få rundade hörn i Mozilla/Netscape, men detta är inte del av standarden:
<style type="text/css">
.curvedborder
{
border:1px solid red;
width:300px;
height:20px;
-moz-border-radius: 20px;
}
</style>

<div class="curvedborder"></div>

Tack, ska testa! Men vill gärna få det att fungera i IE också... Vem som har bäst stöd för vad-diskussionen vågar jag inte ge mig in på... :)

Men en lösning för alla browser, vad sägs om en tabell med 3 celler?

Går inte. Problemet är att jag har en meny (en asp.net-kontroll som spottar ut en meny och en massa javascript) och i denna finns den här diven. Och det enda jag kan sätta är dess css-klass så om jag ska få runda hörn så måste det vara från css:en på nåt sätt. Kanske är omöjligt, men det vore en extra krydda att få det att fungera i nyare versioner av både IE och NS... :)

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)