webForumDet fria alternativet

SSI morr!

11 svar · 213 visningar · startad av Maja

MajaMedlem sedan mars 2000344 inlägg

Jag har äntligen tagit mig för att använda lite SSI för att förenkla skötseln av hemsidan. Allt funkar bra när jag har includefilen (copy1s.htm) i samma mapp som filen där den ska includeras (index.htm), men så fort jag lägger copy1s.htm separat går det bara inte. Snart sliter jag mitt hår!

Här är ett exempel på vad jag vill göra:

Filen mindomän/misc/ssi/copy1s.htm skall inkluderas i mindomän/index.htm

Då skrev jag...

<!--#include file="/misc/ssi/copy1s.htm"-->

...men det funkar tyvärr inte. Det här svaret fick jag från webhotellet:

"Om du provar:

<!--#include file="/mapp1/mapp2/fil1.txt"-->

så innebär /mapp1 att den skall ta mappen "mapp1" som ligger i roten,
då / är tecken för rot."

Men är det inte så jag har gjort (förutom att de kallar sin för .txt, men det ska inte spela någon roll, säger han, och jag har testat båda för säkerhets skull)?

Hoppas nån kan hjälpa mig.

Tack! Maja

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Du gör helt rätt förutom en liten sak. När du anger sökvägen så så ska det vara virtual och inte file. Exempel:

<!--#include virtual="/misc/ssi/copy1s.htm"-->

Mer om SSI: http://www.jojoxx.net/faq/ssi.html

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Tack Erik, det funkar!! Hurra för dig!

Konstigt det där med "file" och "virtual". Jag tog koden från InternetWorld, och där stod det "file" och inte heller webhotellet rättade mig, men vad 17, nu funkar det ju och det gjorde det inte innan. :)

Kanske ska det vara "file" när båda ligger i samma mapp, och "virtual" när de inte gör det?

Får jag passa på och fråga en annan sak? Det står i tidningen att filen där SSI används bör döpas om till .SHTML. Måste man det? I så fall måste jag döpa om varenda sida, + ändra alla interna länkar...

~ Maja

Patrik NylinMedlem sedan dec. 1999242 inlägg

Det stämmer.

Föa att SSI ska fungera måste du döpa om alla sidor där du använder SSI till .shtml

Gjorde för en tid sen samma sak. Tog ungefär en vecka att ändra alla länkar på verenda sida ;)

------------------
/Patrik

Det beror på hur webbhotellet ställt in det. Funkar det med html så använd det!

------------------
/Erik

Patrik: Stackare! Nåt i den stilen skulle det nog ta för mig också...

Erik: Det låter bra! Jag testade med .HTML (.HTM) nu och det funkade, men det är bäst jag kollar med hotellet ändå.

Tack för hjälpen!

~ Helena

MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Finns ju program som kan ändra filändelsen / länkarna. Om du inte har alltför många externa länkar så kan du använda något program (tex Homesite) i hemsidemappen och byta ut .html mot .shtml (i källkoden alltså).

------------------
mk.st

Tack Matti! Jag antar att du menar att man "säger åt" programmet att byta ut alla .htm (i mitt fall) mot .shtml? Jag har en del externa länkar, men de är samlade på en sida, så det går ju lätt att byta tillbaka.

Jag tror ändå jag gör som Erik sa; att funkar det med .htm låter jag det vara som det är.

~ Maja

Ledsen för att jag inte gav ett mer utförligt svar, men jag var tvungen att hinna med bussen. :)

Funkar det med .html så använd det!

Kanske ska det vara "file" när båda ligger i samma mapp, och "virtual" när de inte gör det?

Jepp! Fast jag tror att på vissa servrar kan man använda file även när man använder /mapp.. Men tydligen inte på ditt webbhotell.

Sen det Homesite gör är inte att byta ut filändelserna på filen, utan på länkar och liknande i källkoden. Använder man Search/Replace funktionen där så kan man skriva att ".htm" ska bli ".shtml" så byts det ut i koden på alla sidorna i samma mapp.

------------------
/Erik

Finemang! Nu har jag att göra en stund (men det är ju värt det i längden)... :)

~ Maja

Patrik NylinMedlem sedan dec. 1999242 inlägg

Erik ->> Om man ändrar många dokument samtidigt ändras ju också första och sista kodraden i varje dokument.
(<html> oxh </html> )
Har det någon betydelse eller MÅSTE det stå just <html> ?

------------------
/Patrik

Det ska stå <html> där, ja! Men ersätter du **.**html med **.**shtml så ändras inte de (om man har punkten med).

------------------
/Erik

267 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
145 ms — hämta forumlista (db)
119 ms — hämta statistik (db)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)