webForumDet fria alternativet

font-size

8 svar · 380 visningar · startad av johannaloke

johannalokeMedlem sedan apr. 200393 inlägg

Kan man få en font-size som är mellan 1 och 2?!
//Johanna

PalleMedlem sedan apr. 20002 716 inlägg

Bra artiklar om ämnet:

• http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/fonts.html#x18
    • http://css.nu/articles/typograph1-en.html

Miss TankeMedlem sedan maj 20035 inlägg

font size 1 = 8 pt
font size 2 = 10 pt

styr storleken i ett stylesheets (eller skapa lokalt på sidan) och sätt font size till exeplemvis 9 pt

johannalokeMedlem sedan apr. 200393 inlägg

ok, tack!

mikkeXMedlem sedan aug. 2002490 inlägg

Miss Tanke skrev:

font size 1 = 8 pt
font size 2 = 10 pt

styr storleken i ett stylesheets (eller skapa lokalt på sidan) och sätt font size till exeplemvis 9 pt

Font size med font taggen är en realtiv storlek och bestäms av inställningarna i webbläsaren, så det går inte att säga hur stor font size=1 är i en exakt storlek.

Sedan, använd inte punkter (pt) när du bestämmer storleken i en stilmall för visning på en webbsida, använd pixlar. Punkter är till för stilmallar för utskrifter.

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg

mikkeX skrev:

Sedan, använd inte punkter (pt) när du bestämmer storleken i en stilmall för visning på en webbsida, använd pixlar. Punkter är till för stilmallar för utskrifter.

Konstigt, jag läste här om veckan (minns inte var...) att man inte skulle använda pixelmått för då kan inte användaren ändra teckensnittsstorleken i webläsaren. Utan man skulle använda pt. istället. Själv har jag ingen aning.

mikkeXMedlem sedan aug. 2002490 inlägg

Jesper T skrev:

Konstigt, jag läste här om veckan (minns inte var...) att man inte skulle använda pixelmått för då kan inte användaren ändra teckensnittsstorleken i webläsaren. Utan man skulle använda pt. istället. Själv har jag ingen aning.

Om man vill använda relativa storlekar så kan man använda procent eller em, eller t.ex small, x-small, xx-small osv.

elvelindMedlem sedan juli 2002173 inlägg

det bästa sättet är, om man ska tro W3c iallafall, att använda procent.

cyprysMedlem sedan dec. 20003 105 inlägg

elvelind skrev:

det bästa sättet är, om man ska tro W3c iallafall, att använda procent.

Precis!
Inställningarna i webbläsaren efterlevs samtidigt som man får ungefär som man vill.

Genererad på 366 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb