VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Hejsan!
Har ett problem som jag inte klarat av att lösa på egen hand, det är så att jag har en sida med många tabeller (som ligger helt fritt under varandra), jag vill att när sidan skrivs ut så skall den inte kunna göra en sidbrytning mitt i en sådan tabell.
Jag har testat att sätta..
style="page-break-inside: avoid;"
.. i tabellerna, i P- och DIV-taggar runt tabellerna utan att får det att fungera.
Hur har ni löst det, eller hur skulle ni löst det?
Mvh, Vide
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Kommer den inte då alltid att göra en ny sida, för varje tabell, jag vill ha flera tabeller på samma sida, men skulle sidbrytningen hamna i en av tabellerna skall denna brutna tabell hoppa över till nästa sida.
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Om du har fyra tabeller och skriver ut dessa och ser att det behövs en brytning efter tabell två, så sätter du koden i den tabellen och då blir det alltid en brytning efter den tabellen.
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Ja, så kan man göra, fast nu genereras tabellerna dynamiskt av serverkod, och jag kan/vill inte kontrollera innehållet för att placera ut sidbrytningen på lämpligt ställe.
Jag tycker att HTML/CSS/Javascript borde ha något som förhindrar sidbrytning på vissa ställen.
Enligt w3s rekomendation så skall ju page-break-inside fungera (om jag läst det hela rätt). Frågan är bara varför inte.
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg w3c rekommendation är ju just endast en rekommendation. Det betyder ju inte att läsarna klarar av det. Enligt w3schools så är stödet dåligt för detta. Vet ej om javascript har någon lösning.
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Hmm... varken IE eller NN har stöd för det. :(
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Enligt TopStyle funkar det bara i Opera5+. Synd att det inte är implementerat i övriga webläsare.